فوتبال دستی بازی قدیمی است که تاریخچه‌ آن به سال‌ها قبل می‌رسد، شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید اختراع فوتبال دستی به چه سالی بر میگردد و به چه شکل فوتبال دستی اختراع شد.

از گذشته تا الان بازی فوتبال، بازی محبوبی برای افراد مختلف بوده است؛ از این رو افراد مختلف علاقه‌مند به بازی‌هایی هستند که به فوتبال مربوط است و حتی نسبت به آن راحت‌تر و ساده تر است و امکان بازی کردن را در اکثر مکان‌ها برای آنها فراهم می‌کند؛ مثل فوتبال دستی.

فوتبال دستی در چه سالی اختراع شد؟

نخستین سالی که برای اولین بار اختراع میز فوتبال دستی به ثبت رسید به سال 1901 برمی‌گردد که در ایالات متحده توسط آلخاندرو کامیوس رامیرز صورت گرفت.

افراد زیادی برای گسترش و رشد بازی فوتبال دستی و میز آن تلاش کردند و به موفقیت رسیدند.

لوشن رزنگارت، الجاندرو فینیستره، و هارولد سیراز تورنتو سه تن از افراد مؤثر در توسعه و به‌وجود آمدن این بازی هستند با این تفاوت که مهم‌ترین نقش را بین این افراد، در کشف و اختراع فوتبال دستی و همچنین میز آن، هارولد تورنتو ایفا می‌کند

هارولد تورنتو به فوتبال علاقه‌مند و طرفدار سرسخت آن بود و علاقه داشت که بتواند آن را در خانه‌ی خود نیز داشته باشد و همین موضوع دلیل محکمی شد تا وی برای ساخت میز آن تمام تلاش خود را بکند و مؤفّق هم شد؛ زیرا امروزه وسیله‌ای که وی برای آن زحمت کشید، تمامی سنین به‌خصوص جوانان و افرادی که پا به سن گذاشتند طرفدار آن هستند و دارای محبوبیت است

وی در سال 1921 کار خود را برای اختراع میز فوتبال دستی آغاز کرد و میزهایی ساخت که به چشم میخورد.

لوشن زرگانت، مهندس خودرو بود، که بیشترین دلیل وی در سهیم بودن این اختراع، نوه‌هایش بودند که برای اوقات فراغت و سرگرمی‌های آنها، این کار را کرد.

الجاندرو فینیستره، سومین شخص مؤثر در این ثبت، نویسنده و شاعر اهل اسپانیا بود که پای او طی جنگ داخلی این کشور، آسیب دید و مصدوم شد؛ مصدومیت وی سبب شد که او اکثر وقت خود را با کودکانی که همانند او بودند بگذراند.

آن کودکان به دلیل آسیب‌دیدگی در ناحیه پا قادر به بازی فوتبال نداشتند ولی چون به آن علاقه داشتند، این موضوع باعث شد تا الجاندرو به فکر بازی‌ای باشد تا آنها هم بتوانند از آن لذت ببرند.

انگلیسی‌ها برای اولین بار میز فوتبال دستی‌ای مورد پسندشان بود که جزئیات کافی و لازم مثل زمین بازی، حرکت میله‌ها و گوشه‌های شیب‌دار برای جلوگیری از ایستادن توپ در گوشه‌ها را دارا بود.

در اروپا ، یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها ، فوتبال است که همین امر سبب کشف و اختراع این بازی شد؛ گواهی اختراع میز فوتبال دستی در دفتر ثبت اختراعات اروپا وجود دارد اما به جز هارولد سیرلز، اختراع آن دو شخص تاثیرگذار، مورد پذیرش نبود و به ثبت نرسید و از آن‌ها چشم‌پوشی شد

این اختراع به قدری مورد توجه قرار گرفت که امروزه میز آن با طراحی های گوناگون طبق آخرین استانداردها و برای سنین گوناگون ساخته می‌شوند

در سال‌های اخیر، فدراسیون بین‌المللی فوتبال در کشور فرانسه تاسیس شد که اقدام به ارتقای میز فوتبال دستی کرده بطوریکه می‌خواهد سطح آن جهانی شود و حتی تعداد زیادی مسابقات بین‌المللی ترتیب دیده است و هرماه بازی های قهرمانی در سطح جهان برگزار می‌کند. 

اختراع فوتبال دستی
اختراع فوتبال دستی

مخترع فوتبال دستی در چه سالی درگذشت؟

آلخاندرو کامپوس رامیرز، مبتکر فوتبال‌دستی در سن ۸۵سالگی به دلیل کهولت سن و  شهر زامورا جان فوت کرد، وی در سال 1385 شمسی معادل 2005 میلادی در گذشت.

جمع بندی

شما میتوانید برای خرید فوتبال دستی و یا میز پینگ پنگ به قسمت فروشگاه سایت فراز اسپرت مراجعه نمایید.