شروع بازی فوتبالدستی را میتوان سال 1901 میلادی دانست، که در آمریکا اولین میز فوتبالدستی ساخته شد، اما ثبت اختراع این بازی به سال 1937 برمیگردد که بنام الژاندرو فينيستره (Alejandro Finisterre) اسپانيايي، ثبت شد.

تاریخچه فوتبال دستی

الژاندرو یک شاعر بود که در جریان جنگ داخلی اسپانیا مجروح شد و در مدتی در بیمارستان بستری بود. او در این مدت شاهد کودکانی بود که بر اثر جراحات جنگ، مصدوم یا فلج شده بودند اما عاشق قوتبال بودند، در نتیجه وی به فکر راه چاره افتاد و با فراهم کردن یک میز و قرار دادن توپ و آدمک بر روی آن ایده اولیه میز فوتبالدستی را شکل داد.

او یک فوتبالدستی ساده در بیمارستان ساخت تا کودکانی که عاشق فوتبال بودند و در آنجا بستری بودند بتوانند به رویای خود دست پیدا کنند.

نام های مختلف فوتبالدستی

این بازی در زبان ها و کشورهای مختلف نام های متعددی دارد که عبارتند از:

  •  Table Football در زبان انگلیسی،
  • Table Soccer یا Foosballدر زبان آمریکایی،
  • Tischfussball و Kicker در زبان آلمانی.

برخی معتقداند که پیدایش فوتبال دستی به شخصی بنام لوسین روزنگارتن (Lucien Rosengarten) فرانسوی برمی‌‌گردد، که یک کارمند در شرکت خودروسازی سیترئن بود، و برای اینکه در زمستان سرد، نوه هایش را سرگرم کند این بازی را اختراع کرده است.

چیزی که مشخص است این است که اولین میز که در کارخانه تولید شد، توسط شرکت سوئیسی بنام kicker بود. خیلی زود میزهای کیکر در کشورهای مختلف از جمله: سوئیس، بلژیک، آلمان، هلند، آمریکا و سایر کشورها معروف و پرطرفدار شد.

در فرانسه ، دو تولیدکننده اصلی میز فوتبال، بنامهای Bonzini و Sulpie، به ترتیب در سال 1930 و 1952 تاسیس شدند. این دو شرکت با نسل جدیدی از میله ها پا به بازار گزاشتند که واقعاً دنیای فوتبال دستی را متحول کرد. در آن سال‌ها میزهای فوتبال دستی پلاستیکی برای اولین بار در سال 1955 به همراه پایه های تاشو تولید شدند که فروش خوبی نیز داشتند.

اگر شما به ورزش فوتبال روی میز یا همان فوتبال دستی علاقه دارید و به دنبال خرید میز هستید، میتوانید در فرازاسپرت اقدام به خرید فوتبال دستی کنید.

اوج گرفتن فوتبال دستی در چه سالی بود؟

پس از اینکه ساخت میزهای فوتبالدستی در کارخانه ای مختلف صورت گرفت، دیری نپایید که این بازی همه گیر شد و در دهه 1970 در فرانسه، تمامی کافه ها از فوتبال دستی برای سرگرم کردن مشتریان خود استفاده می‌کردند.

کم کم مردم علاقه مند شدند که این میزها را در خانه ها و ویلاهای خود نیز داشته باشند و از سال 2000 به بعد خرید فوتبال دستی برای کاربران خانگی مرسوم شد.

فدراسیون جهانی فوتبال دستی چه سالی تاسیس شد؟

فدراسیون جهانی فوتبال دستی ( به انگلیسی International Table Soccer Federation) در 2002 میلادی در کشور فرانسه تاسیس شد. هر ساله مسابقات جهانی آن نیز در شهر نانت فرانسه برگزار می‌شود.

ذر حال حاضر فدراسیون ITSF دارای 50 عضو است و هر ساله رقابت هایی را بین اعضای خود برگزار می‌کند.


تاریخچه فوتبال دستی در ایران

فوتبال دستی در ایران طرفداران بسیاری داشت و در کلوب ها بعنوان یکی از محبوبترین بازی ها مطرح بود. اما با بسته شده کلوب ها این ورزش نیز کم رنگ شد.

اما در حال حاضر ایران دارای تیم ملی فوتبال روی میز است و حتی در سال 1396 نیز تیم ملی فوتبال دستی ایران قهرمان جهان در کشور آلمان شد.

در این مسابقات تیم ملی فوتبال دستی ایران در دیدار پایانی در بخش تیمی جام جهانی آلمان، با نتیجه 42 بر 28 و در مجموع تیمی با نتیجه دو بر صفر ایتالیا را از میان برداشت و قهرمان این مسابقات شد.

منبع

آشنایی با فوتبال دستی

بازی فوتبال دستی دارای میز مخصوصی است که ابعاد آن معمولا بصورت زیر است:

  • طول: 120 سانتی متر،
  • عرض: 70 سانتی متر،
  • ارتفاع: 90 سانتی متر.
تاریخچه فوتبال دستی

آدمک های این بازی به میله متصل شده و روی میز قرار گرفته اند.

هر میز 8 ردیف میله دارد و هر ورزشکار 4 میله را در اختیار دارد و می‌توان با کمک میله‌ها آدمک‌ های بازی را  به حرکت درآورد.

بازیکنان باید توپ را به دروازه تیم مقابل بفرستند تا وارد گل شود. بازیکنان‌ نمی‌‎توانند به طرف بالا یا پایین حرکت کنند و تنها به سمت چپ و راست در حرکت هستند.

این بازی ممکن است به نظر ساده باشد، اما شامل ترفند‌های و شیوه‌های متفاوتی است که حتی می‌تواند اعتیاد‌آور باشد.

بدیهی است که سطح میز باید کاملا صاف و هموار باشد تا توپ بتواند آزادانه و به راحتی روی آن حرکت کند.

یک میز استاندارد منجر به کیفیت بالای بازی ، افزایش سرعت توپ و در نتیجه افزایش هیجان بازی می‌شود . معمولا میله ها از فلز، آدمک ها و توپ از پلاستیک فشرده و میز از چوب ساخته می‌شوند.

توپ در این بازی همانطور که بیان شد از پلاستیک فشرده ساخته می‌شود، و خاصیت ارتجاعی ندارد.

توپ فوتبالدستی می‌تواند تا سرعت ۳۵ مایل در ساعت حرکت کند. اندازه آن از توپ پینگ پنگ کمی کوچکتر است و دو نوع مختلف دارد:

  1. توپ تنبل
  2. توپ سرعتی

در تولیدی فرازاسپرت مدلهای مختلف میز فوتبال دستی تولید و عرضه میشود، برای دیدن محصولات و مدلها، فوتبال دستی خانگی و همچنین فوتبال دستی باشگاهی و سالنی را کلیک کنید.

قوانین فوتبال دستی

قوانین بازی بدین صورت است که ورزشکاران در پنج دور 15 دقیقه ای با هم به رقابت می‌پردازند، و بین هر دور میتوانند 5 دقیقه استراحت کنند. همچنین در هر دور ورزشکاران این حق را دارند که دو استراحت 30 ثانیه ای داشته باشند، و زمانی که توپ دست آن هاست می‌توانند از استراحت خود استفاده کنند. برنده مسابقه تیمی است که سه بازی از پنج بازی را ببرد.

دروازه بان ها را می‌توان بصورت تکی یا سه تایی تنظیم کرد. در بازی های حرفه ای برای افزایش هیجان بازی و سخت تر شدن آن ، یک دروازه بان برای هر ورزشکار در نظر گرفته می‌شود.

یک تیم علاوه بر حمله باید دفاع خوبی هم داشته باشد. دو دروازه در دو طرف زمین وجود دارد که هر تیم باید از دروازه ی خود دفاع و به طرف مقابل حمله کند.. استراتژی دفاعی ساده است: باید بازیکنان را حرکت داد و نباید مدت طولانی در یک نقطه نگه داشت، زیرا باعث می‌شود حریف فرصت گلزنی پیدا کند.

در مسابقات رسمی فوتبال دستی تیمی که بازی را آغاز می‌کند از طریق سکه مشخص می‌شود و همه بازیکنان بایستی با لباس و کفش ورزشی در مسابقات حضور داشته باشند.

ورزشکار و یا تیم زننده گل بایستی شمارش گر تعداد گل که در کنار میز نصب شده است را افزایش دهد. و چنانچه به هر علتی این کار انجام ندهند و بازی را شروع کنند گلی که به ثمر رسانده مورد قبول نخواهد بود.

برخی از مهم‌ترین قوانین فوتبالدستی

  • در صورتی که در هنگام گل زدن توپ وارد دروازه شود ولی به علت شدت بالای ضربه ، توپ به داخل زمین بازی بازگردد گل مورد قبول واقع شده و بازی متوقف خواهد شد.
  • اگر در هنگام بازی توپ به نحوی قرار گیرد که امکان ضربه زدن به آن وجود نداشته باشد، در این حالت توپ به بازیکن و یا تیمی که به دروازه آن نزدیک تر باشد واگذار می شود و باید بازی را از خط دفاع یعنی میله ای که دارای دو آدمک است شروع کند. ولی اگر توپ در وسط زمین قرار گرفته باشد توپ در اختیار تیم و یا بازیکنی که آخرین گل را دریافت کرده است قرار داده می شود.

در سال 2008 در میلان یک فوتبال دستی با جنس الماس و کروم رو نمایی شد که قیمت آن 85000 یورو و گران ترین فوتبال دستی میباشد و تنها نسخه های محدودی از آن تولید شده است.

 بالاترین ارزش جایزه مسابقات فوتبال دستی حدود ۱.۰۰۰.۰۰۰ دلار بود که در سال ۱۹۷۸ برگزار شد.

انجام چه کارهایی در فوتبال دستی خطا محسوب میشود؟

  • نگهداشتن بیش از اندازه توپ
  • انجام حرکاتی غیر از بازی مانند تکان دادن میز یا صحبت کردن
  • متوقف کردن یا ترک بازی بجز مواقع استراحت
  • چرخاندن میله ها بیش از 360 درجه
  • ضربه زدن به میز
  • هر حرکتی که منجر به گیج شدن حریف شود مانند جابجا کردن بی دلیل دست ها روی میله ها
  • شروع ناگهانی بازی بدون هماهنگی با ورزشکار حریف
  • همگامی توپ در اختیار میله سه و یا دو آدمکی قرار دارد بازیکن تنها ۱۵ ثانیه زمان دارد تا ضربه به توپ وارد کند. در صورت پایان یافتن زمان و عدم ضربه خطا محسوب خواهد شد. این قانون برای میله پنج آدمکی در زمان ۱۰ ثانیه قابل اجراست.

قابل ذکر است که هر بازیکن و یا تیمی که سه خطا انجام دهد یک ضربه پنالتی به نفع حریف انجام خواهد شد. به این شکل که توپ در روی نقطه پنالتی مشخص شده بر روی میز قرار داده شده و بازیکن می تواند با هریک از مهاجمان خود که مایل است ضربه بزند.

مخترع فوتبال دستی

ادعاهایی مبنی بر اختراع این وسیله وجود دارد اما شواهد و دلایل کافی برای اثبات آن ها وجود ندارد. لوسیانس روسنارت اهل فرانسه ادعا می‌کند که میز فوتبال دستی را برای سرگرم کردن پدربزرگ‌ها اختراع کرده است. الکساندر فینستر اسپانیایی ادعا می‌کند که او میز فوتبال دستی و قوانین آن را اختراع کرده است . در سال 1880 نیز ادعاهایی وجود دارد.

در سال 1923 توسط هارولد سیرل برای اولین بار فوتبال دستی به ثبت رسید.

نمیتوان با اطمینان درمورد اختراع فوتبال دستی نظر داد اما این بازی در سه کشور فرانسه، اسپانیا و انگلستان تقریبا همزمان و در حدود سال‌های ۱۹۲۳ تا ۱۹۳۷ اختراع شده است.

در دهه 1970 دو هنرمند آمریکایی به نام های هیز و فور فوتبال دستی های شیک و مدرنی طراحی کردند به گونه ای که اکثر مردم در خانه های خود فوتبال دستی داشتند. و اولین مسابقات این بازی در سال 1972 در ایالات متحده برگزار شد.

طولانی ترین بازی فوتبال دستی

در کتاب رکورد های گینس طولانی ترین بازی فوتبال دست توسط یک تیم چهارنفره اتریشی به ثبت رسیده است به نام های مانوئل لارچ، الکساندر کوین، براند و دیتمار. این بازی حدود 61 ساعت و 17 دقیقه به طول انجامیده است.

پیشنهاد

در این مقاله با تاریخچه و قوانین مسابقات فوتبال دستی و خطاها آشنا شدید. پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با انواع میزهای فوتبال دستی و مشخصات آن ها به سایت فرازاسپرت مراجعه و با درج واژه فوتبال دستی در قسمت جستجو با انواع میزها آشنا و اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمائید.