در قوانین پینگ پنگ اولین قانون برای شروع بازی، مشخص کردن فردی است که سرویس آغاز مسابقه را میزند و فردی که سمت میز دلخواه خود را انتخاب میکند سپس بازی با پرتاب سکه (شیر و خط) شروع خواهد شد.

قانون پینگ پنگ
قانون پینگ پنگ

سرویس در پینگ پنگ

فردی که بازی را شروع میکند دو سرویس متوالی میزند و سپس بازیکن حریف دو سرویس بعدی را میزند. تا انتهای بازی به همین ترتیب است و هر بازیکن در نوبت خود دو سرویس دارد اما اگر امتیازشان مساوی و برابر با 11 شود از آن به بعد هر نفر یک سرویس میزند تا بازی تمام شود.

اگر مسابقه طبق تصميم گيري 1 گيمي يا 5 گيمي يا 7 گيمي برگزار شود، بازيكنان در گيم آخر وقتي كه امتياز يكي از آنها به 6 برسد جای خود را با هم عوض مي كنند و پس از تعويض سمت ميز، سرويس توپ توسط كسي كه نوبتش است آغاز مي شود .

اگر علاقه مند به ورزش پینگ پنگ هستید و تمایل به خرید میز دارید، میتوانید بدون واسطه و مستقیم از تولید کننده خرید کنید.، برای مشاهده قیمت خرید میز پینگ پنگ فرازاسپرت را کلیک کنید.

میز پینگ پنگ
میز پینگ پنگ

قوانین سرویس در پینگ پنگ

انگشتان دست بازیکنی که سرویس میزند باید به هم چسبیده باشد و انگشت شست او باید آزاد باشد. باید توپ را در کف دست بصورت آزاد قرار داده و دستش بالا و خارج از سطح میز باشد.

سرویس زننده بازی باید توپ را در جهت قائم به بالا پرتاب کند و با دست دیگر که راکت را نگه داشته به توپ ضربه بزند. توپی که در سرویس زده میشود باید ابتدا به قسمت میز زننده سرویس برخورد کند و پس از آن از تور عبور کرده و در قسمت دیگر میز (میز حریف) به زمین برخورد کند.

اگر بازی چهارنفره باشد توپ باید پس از برخورد با زمین سرویس زننده و عبور از تور وسط زمین، به نیمه ی راست میز حریف برخورد کند اما در بازی با دو شرکت کننده این موضوع ( نیمه راست و چپ ) اهمیت ندارد.

اگر توپ سرویس زننده هنگام عبور از نیمه زمین به تور برخورد کند و سپس به زمین حریف برخورد کند سرویس باید تکرار گردد، ولی اگر توپ به تور برخورد کند و به بیرون برود برای زننده سرویس خطا محسوب میشود.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگر زننده سرویس بدون اطمینان از آمادگی حریف سرویس را بزند و حریفش آماده نباشد باید سرویس را تکرار کند.

قانون امتیاز برد در تنیس روی میز

برنده بازی ورزشکاری است که زودتر به امتیاز 11 برسد. برنده باید حداقل دو امتیاز از حریف خود جلوتر باشد گاهی پیش می آید که دو نفر با هم امتیاز مساوی11 را میگیرند بنابراین در این شرایط فردی که زودتر دو امتیاز از حریف خود پیشی بگیرد برنده بازی است.

میز تنیس
میز تنیس

خطاهای بازی پینگ پنگ

  • برخورد پیاپی توپ به میز یک بازیکن، خطا محسوب میشود.
  • زدن توپ فرستاده شده ی حریف با راکت قبل از برخورد با میز خطا است.
  • در صورتی که بازیکنی دوبار متوالی به توپ ضربه بزند خطا برایش محسوب میشود.
  • برخورد توپ با راکت و دسته مجاز است ولی اگر به پایین تر از مچ دست برخورد کند خطا است.
  • تکان دادن میز در جریان حرکت توپ مجاز نیست.
  • ضربه به توپ خارج از نوبت خطا محسوب میشود.
  • برخورد توپ با جایی غیر از تور، پایه های تور و قسمت حریف خطا میباشد.
  • راکت بازیکن با تور یا با خود او تماس پیدا کند.
خطاهای بازی پینگ پنگ
خطاهای بازی پینگ پنگ

طریقه صحیح گرفتن راکت پینگ پنگ

از مهمترین اصول در این ورزش طریقه صحیح گرفتن راکت است. دو نوع راکت گیری اصلی وجود دارد:

  • راکت گیری غربی
    • روشی رایج است و در آن گرفتن راکت شبیه دست دادن است.
  • راکت گیری مدادی
    • راکت گیری مدادی بیشتر در میان بازیکنان کشورهای شرقی (چین، ژاپن و…) رایج است. در اين روش دسته راكت را از فرو رفتگي بين انگشتان شست و سبابه مي گذرانند به طوري كه صفحه راكت بر سه انگشت ديگر تكيه نمايد به نحوی که دو انگشت شست و سبابه روي راكت و سه انگشت ديگر در پشت راكت قرار مي گيرند .
راکت پینگ پنگ
راکت پینگ پنگ

نحوه ضربه به توپ

فورهند: ضربه به توپ با روی راکت

بک هند: ضربه به توپ با پشت راکت

بازیکنان باید مهارت و تسلط کافی برای فن های فورهند و بک هند را داشته باشند. ضربه فورهند ضربه با روی راکت است و هنگامی که بازیکن دست راست است و توپ از سمت راست میزش می آید باید تکنیک فورهند را اجرا کند اما اگر توپ از سمت چپ میزش بیاید باید تکنیک بک هند را اجرا کند.

طریقه آماده ایستادن ورزشکار هنگام بازی

بازیکن پینک پنک مانند هر ورزش و بازی دیگری باید در موقعیت و شرایطی استاندارد و مناسب برای بازی قرار بگیرد و کاملا آماده باشد. راکت باید موازی با زمین نگه داشته شود، بازو ها باید در جلوی بدن و به شکل خمیده قرار بگیرند زانوها همچنین باید خمیده باشند، وزن بدن باید به صورت متعادل و یکنواخت روی پاها تقسیم شده باشد.

مقررات میز و تور در بازی پینگ پنگ

به طور استاندارد سطح میز باید مستطیل باشد و دارای ابعادی حدود 2.74 متر طول و 1.52 متر عرض باشد. این میز در حالت افقی قرار میگیرد و باید ارتفاع سطح آن تا زمین 76 سانتی متر باشد.

سطح میز را میتوان با مواد مختلفی ساخت، تنها نکته حائز اهمیت این است که هنگامی که یک توپ استاندارد در هر قسمتی از سطح میز از ارتفاع 30 سانتی متری رها میشود باید ارتفاع برگشت توپ به سمت بالا 23 سانتی متر باشد.

مقررات بازی پینگ پنگ
مقررات بازی پینگ پنگ

یک تور عمودی و یک خط سفید به پهنای 3 میلیمتر، موازی با خطوط انتهایی، میانه زمین بازی قرار میگیرد و سطح میز را به دو قسمت مساوی تقسیم میکند. هر قسمت را یک نیم زمین مینامند.

به تور، ضمائم تور، پایه ها و گیره های اتصال آن به میز، مجموعه تور گویند. تور باید به وسیله طنابی که طرفین آن به دو پایه عمودی به ارتفاع 15.25 سانتیمتر بسته شده متصل شود و حد خارجی این دو پایه نیز باید 15.25 سانتی متر از سطح بازی ارتفاع داشته باشد.

ارتفاع بالای تور تا سطح میز باید 15.25 سانتیمتر باشد و پایین تور باید تا حد ممکن به میز نزدیک باشد.

تجهیزات تنیس
تجهیزات تنیس

قوانین توپ پینگ پنگ

در بازی پینگ پنگ، توپ باید کروی شکل باشد و قطری برابر با 40 میلیمتر داشته باشد. وزن این توپ باید حدود 7.2 گرم باشد.

توپ پینگ پنگ معمولا از سلولوئید یا مواد پلاستیکی مشابه ساخته میشود. رنگ توپ باید نارنجی مات یا سفید مات باشد و نور را منعکس نکند. ضریب ارتجاعی توپ باید چیزی حدود 0.94 باشد. توپ در این بازی باید به گونه ای ساخته شود که مقاومت در برابر ضرباتی با سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را داشته باشد.

میز پینگ پنگ
میز پینگ پنگ

شرایط راکت میز پینگ پنگ

راکت پینگ پنگ برای اینکه بتواند در مسابقات جهانی مورد استفاده و پذیرش قرار بگیرد باید دارای استانداردهای لازم باشد. یکی از موارد مهم، رویه راکت است. راکت باید در هر دو طرف دارای رویه پلاستیکی عاج دار باشد. رنگ رویه ی راکت باید مشکی و طرف دیگر آن باید قرمز باشد.

اگر بازیکن تنها از یک طرف راکت استفاده میکند راکت او میتواند تنها در یک طرف دارای رنگ قرمز (مشکی)، باشد و در طرف دیگر بدون رنگ باشد.

توجه کنید بازیکن با طرفی از راکت که بدون رنگ است نمیتواند به توپ ضربه بزند. رویه های راکت باید به تایید ITTF برسد و باید در قسمت بالای دسته، لوگوی ITTF حک شده باشد.

چوب (تیغه) راکت باید صاف و محکم بوده و حداقل 85 درصد از چوب راکت از چوب طبیعی ساخته شده باشد. میانه تیغه راکت باید توسط یک لایه ای از مواد الیافی نظیر الیاف کربن ، الیاف شیشه و یا کاغذ فشرده (چسبان) ، محکم و تقویت شده باشد. دقت شود که این لایه چسبناک نباید از 5.7 درصد کل ضخامت (53 میلیمتر) ضخیم تر باشد.

ضخامت لایه رویی راکت به همراه چسب نباید از 2 میلیمتر بیشتر شود. اگر راکت از جنس لاستیک دو لایه عاج دار ساخته شده باشد نباید ضخامت ان با در نظر گرفتن چسب از 4 میلیمتر بیشتر شود.

لاستیک عاج دار معمولی، یک لاستیک بدون منفذ طبیعی یا مصنوعی است که طریقه قرارگیری عاج های آن بصورت یکنواخت است. این عاج ها باید تراکمی بین 10 تا 30 عاج در هر سانتی متر مربع داشته باشند.

لاستیک دولایه از یک لایه لاستیکی عاج دار معمولی (با ضخامت کمتر از 2 میلیمتر) و یک لایه اسفنجی منفذ دار تشکحیل شده است.

سطح راکت باید در تمام نقاط راکت یکنواخت و هم سطح باشد و ضخامت آن در قسمت های مختلف آن تفاوتی نداشته باشد.

اگر در هنگام بازی راکت ورزشکار بر اثر ضربه دچار ساییدگی رنگ یا تغییر در یکنواختی جزئی شود در صورتی مجاز به استفاده است که منجر به تغییر کلی (اساسی) در خصوصیات راکت نشده باشد. اگر بازیکنی بخواهد راکتش را در حین بازی عوض کند باید راکتش مورد تایید حریف و داور قرار بگیرد و حتی در صورت نیاز باید داور راکتش را تست نماید.

معمولا در مسابقات ، زمانی راکت را تعویض میکنند که به میزان کافی صدمه دیده باشد و دیگر نشود از آن استفاده کرد.

پیش از شروع بازی هم راکت ها باید مورد تایید داور قرار بگیرند. به جز لبه راکت، رویه آن نباید به هیچ عنوان دارای پریدگی یا زدگی باشد.

انواع مسابقات پینگ پنگ

مسابقه بین المللی به رقابتی گویند که در آن تیم ها نماینده فدراسیون ها هستند و نمایندگانی از بیش از یک کشور با هم به رقابت میپردازند.

  1. تورنومنت آزاد: در یک تورنومنت آزاد ، شرکت کنندگان میتوانند از هر کشوری باشند و در مسابقات شرکت کنند.
  2. تورنومنت محدود: مسابقه ای است که محدودیت ایجاد میکند و برای گروه خاصی(به جز گروه سنی) برگزار میگردد.
  3. تورنومنت دعوتی:  مسابقه ای است که در آن شرکت کنندگان خاصی به طور انفرادی دعوت میشوند.

تجهیزات تنیس روی میز

کلیه لوازم و تجهیزات باید از طرف کمیته تجهیزات به نمایندگی از هیئت مدیره مورد تایید و مجاز باشد. هر زمان که کمیته تشخیص دهد ادامه استفاده از تجهیزات مجاز نیست و ممکن است زیان آور باشد، مجوز از طرف هیئت مدیره لغو میگردد.

در مسابقات آزاد دستورالعمل های مسابقه (مارک یا علامت تجاری، رنگ میز، مجموعه تور، توپ و …) تعریف شده و مشخص میباشند. انتخاب تجهيزات بايستی طبق نظر فدراسيونی كه مسابقات در كشور او برگزار می‌شود و از بين مارک ها و انواع تجهيزاتی كه در حال حاضر توسط فدراسيون بين‌المللی تنيس روي ميز (ITTF)تائيد شده‌اند، صورت پذیرد.

رويه ی يک طرف راكت كه برای ضربه زدن به توپ استفاده می‌شود بايد از مارک و نوعی باشد كه در حال حاضر توسط فدراسيون بين‌المللی تنيس روی ميز (ITTF) تاييد شده است و بايد به صورتی روی تيغه راكت نصب شده باشد كه مارک و علامت ITTF نزديک به لبه سطح راكت كه برای ضربه زدن مورد استفاده قرار می‌گيرد به وضوح قابل ديد باشد.

بازی پینگ پنگ
بازی پینگ پنگ

قوانین لباس و پوشش بازی پینگ پنگ

  • یک پیراهن آستین کوتاه یا بدون آستین، لباس ورزشی یکدست، جوراب و کفش های ورزشی، لباس معمول و مورد قبول برای بازی میباشد. بازیکنان حق ندارند در طول بازی لباس دیگری(کاپشن، شلوار ورزشی و …) بپوشند مگر اینکه با اجازه سر داور باشد.
  • رنگ اصلی لباس بازیکنان باید کاملا متفاوت با رنگ توپ بازی باشد و منجر به حواس پرتی نشود.
  • بازیکن میتواند روی قسمت پشت پیراهن خود، اعداد یا حروف داشته باشد که میتواند برای تمایز او از سایر بازیکنان، مشخص کردن کشورش و یا تبلیغات( با شرایط خاص )  باشد. اگر اسم بازیکن پشت پیراهنش حک شده باشد حتما باید پایین تر از یقه باشد.
  • اگر برگزارکننده مسابقات شماره خاصی را برای یک بازیکن مقرر کرده باشد این عدد باید بر تبلیغات اولویت داشته و در پشت پیراهن کاملا مشخص و در وسط قرار گرفته باشد.
  • جلو و پهلوهای لباس بازیکنان همچنین اشیاء و جواهرات آنان نباید به نحوی باشد که منجر به حواس پرتی شود. همچنین نباید منجر به انعکاس نور و ایجاد اختلال در دید حریف شود.
  • بازیکن نباید روی لباس خود کلمات توهین آمیز حک کرده باشد.
  • تصمیم نهایی درمورد لباس قانونی یا قابل قبول بازیکن توسط سرداور گرفته میشود.
  • هم تیمی ها باید لباس مشابه و یک شکل بپوشند فقط میتوانند در برخی موارد خاص متفاوت باشند نظیر جوراب، کفش، تبلیغات روی لباس.
  • بازيكنان انفرادی و دوبل و حريفان آنها بايد پيراهن‌هایی بپوشند كه رنگ های آنها به اندازه كافی متفاوت باشند و تماشاگران به آسانی بتوانند آنها را از هم تشخيص دهند.
  • اگر به صورت اتفاقی حریفان پیراهن های مشابهی داشته باشند و نتوانند به توافق برسند که کدامشان لباس خود را تعویض نمایند، سرداور به حکم قرعه مشخص میکند.
  • بازیکنانی که در المپیک یا رقابت های جهانی(بین المللی) شرکت میکنند باید لباسشان مطابق با قوانین فدراسیون کشور خودشان نیز باشد.
     

برای مشاهده میز پینگ پنگ، فوتبال دستی و سایر محصولات فراز اسپرت از فروشگاه سایت farazsport.com دیدن فرمایید.