همان طور که در مقاله قبلی عنوان شد امروزه دو دستگاه ورزشی وجود دارند که طرفداران زیادی را پیدا کرده اند: دوچرخه ثابت و تردمیل. این دو دستگاه از ورزش های هوازی ای هستند که برای بیماران قلبی مناسبند و همچنین تاثیر ویژه ای در کاهش وزن و تناسب اندام دارند. درواقع راه پیمایی یا پیاده روی تند را در فضایی کوچک مانند اتاق شبیه سازی میکنند.

اما قبل از خرید هر وسیله ی ورزشی بهتر است با انواع و جزئیات آن دستگاه آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید مدلی که مناسب نیاز شما است را انتخاب و خریداری کنید. در این مقاله سعی بر آن است تا اطلاعات لازم درباره تردمیل ارائه شود.

مواردی که باید قبل از خرید تردمیل بدانید:

بدنه تردمیل، صفحه نمایشگر ، میزان تحمل وزن این دستگاه، موتور و سرعت آن، ایمنی آن در هنگام حرکت، اثر ضربه گیر، تنظیم شیب تردمیل، قیمت ، برند و گارانتی محصول، میزان فضای موجود در خانه و سایر امکانات دستگاه از جمله موارد حائز اهمیت میباشند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

بدنه تردمیل :

بدنه تردمیل باید مقاوم باشد و استحکام بالایی داشته باشد. اغلب بدنه های این وسیله از فولاد یا آلمینیوم مقاوم ساخته میشوند.  معمولا تردمیل هایی که تحمل وزن بالاتری دارند از بدنه محکم تری هم برخوردار میباشند. برای مصارف خانگی پیشنهاد میشود که بدنه متانسب با وزنی که باید دستگاه متحمل شود گزینش گردد و برای مصارف باشگاهی باید بدنه با مقاومت بالا باشد و تحمل وزن های متفاوت را داشته باشد تا برای افراد با وزن های متفاوت مناسب باشد.

صفحه نمایشگر :

برخی از تردمیل ها دارای صفحه نمایشگر LCD و برخی دیگر دارای نمایشگر LED میباشند.در گذشته نمایشگر های LED در مدل های ارزان قیمت و قدیمی مشاهده میشد اما امروزه به دلیل خرابی کمتر، این صفحه ها در مدل های جدید و گران قیمت هم بکار رفته اند.

اکثر تردمیل ها دارای کلید ایمنی برای قطع و وصل اضطراری دستگاه هستند که ممکن است آهنربایی ، کشویی یا شاخکی باشند. درواقع موتور دستگاه باید تنها در حالتی کار کند که این کلید به مانیتور وصل باشد.

دکمه های مانیتور ممکن است لمسی ، میکروسوئیچ و فشاری باشند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارا میباشند. مثلا دکمه های لمسی کاربری راحت تر و پیشرفته تری دارند اما احتمال خرابی آن ها بیشتر است.

همانطور که در شرح دوچرخه های ثابت ذکر شد در تردمیل ها هم برنامه های پیشرفته و از پیش تعیین شده وجود دارند که برای اهداف گوناگون طراحی شده اند و کاربر میتواند از آن ها استفاده کند و مطابق با آن ها پیش برود.

کلید ها و سنسورهای دیگری هستند که معمولا بر روی دستگیره ها قرار میگرند تا کنترل را توسط کاربر راحت تر کنند برای مثال سنسور ضربان قلب برای سنجش ضربان قلب،سنجش میزان کالری مصرف شده ، کلیدهای کنترل سرعت و شیب در هنگام حرکت و…

میزان تحمل وزن:

تحمل وزن دستگاه ارتباط مستقیمی با با قدرت موتور ، ابعاد دستگاه ،ابعاد تسمه، ابعاد غلطک، جنس و ضخامت تخته ، جنس و ضخامت تسمه و بدنه تردمیل دارد. واضح است که هر چقدر تحمل وزن دستگاه بالاتر باشد باید موتور قوی تر ،سایز دستگاه بزرگتر و بدنه محکم تری داشته باشد.

موتور و سرعت:

موتور تردمیل میتواند توانی بین یک تا هفت اسب بخار را داشته باشد. معمولا در دو مدل DC و AC ارائه میشوند:

مزایای موتورهای DC : قیمت مناسب تر ، سیستم کنترل الکترونیکی ارزان تر و ساده تر، کم صدا تر

معایب موتورهای DC : بازدهی کم نسبت به جریان ورودی ، گرم شدن موتور ( برای طول عمر بهتر باید بعد از یک ساعت استفاده نیم ساعت حداقل خاموش باشد)

مزایای موتورهای AC : بازدهی بالا نسبت به جریان ورودی ، امکان استفاده مداوم و بدون توقف (مناسب برای باشگاه )

معایب موتورهای AC : قیمت بالاتر، سیستم کنترل پیچیده تر و پر سر و صدا تر

معمولا هر چه قدرت موتور بيشتر میشود قيمت تردميل هم بالاتر میرود.

سرعت تردمیل بستگی به این دارد که شما میخواهید روی تردمیل بدوید یا راه بروید؟ برای راه رفتن معمولی سرعت بین 3 تا 7 کیلومتر مناسب است و برای دویدن 6 تا 10 کیلومتر. برای اکثر تردمیل ها حداکثر سرعت 10 کیلومتر است و این مقدار برای مصارف معمولی و عمومی مناسب است.

ایمنی در هنگام حرکت:

ایمنی در این دستگاه ها باید رعایت شده باشد، برای مثال گیره تعادل که به لباس کاربر متصل شده و در صورت از دست رفتن تعادل فرد و جدا شدن گیره، حرکت دستگاه متوقف میشود. یا ایمنی های دیگر نظیر قفل کودک، کلید قطع اضطراری و…

اثر ضربه گیر ها:

برخی از تردمیل ها دارای قابلیت های دیگری نظیر ضربه گیر ها هستند که فشار به زانو و مفاصل هنگام استفاده از این وسیله را کاهش میدهند این قابلیت بخصوص برای افرادی که زانو درد دارند بسیار مناسب میباشد.

تنظیم شیب:

همان طور که گفته شد تردمیل ها حرکات پیاده روی و دو میدانی را شبیه سازی میکنند بنابراین این قابلیت که شیب آن ها تغییر کند مانند حرکت در مسیری سر بالایی این فرآیند را سخت تر میکند. تردمیل هایی که بصورت دستی شیب را تغییر میدهند معمولا تا 5 درجه قابل تغییر هستند و مدل های برقی بین 15 تا 25 درجه قابل تغییر هستند.

قیمت:

قیمت تردمیل ها متفاوت است و معمولا دستگاه هایی با کیفیت موتور و بدنه بهتر قیمت بالاتری دارند اما این تنها ملاک نیست و باید با توجه به همه موارد ذکر شده و پارامتر های عنوان شده تردمیلی که مناسب هر فرد است انتخاب شود.

برند و گارانتی:

کشور سازنده تردمیل و خدماتی مانند پشتیبانی و گارانتی از مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. محصولی که دارای گارانتی معتبر باشد اطمینان و آرامش خاطر خریدار را به همراه دارد.

متناسب با فضا:

تردمیل هایی که قابلیت تاشو دارند و و دارای چرخ برای جابجایی راحت تر میباشند برای منازل و فضاهای کوچکتر مناسب ترند.

سایر امکانات:

با توجه به پیشرفت تکنولوژی هر روزه امکانات و آپشن های پیشرفته تر و بیشتری در دستگاه ها قرار داده میشوند برای مثال قابلیت هایی مانند ورودی صدا جهت وصل MP3 و قابلیت پخش صدا یا سیستم اندازه گیری دقیق چربی بدن، تنظیم درجه شیب، سیستم های خنک کننده بدن ورزشکار و …

به طور کلی میتوان گفت که تردمیل ها ، دوچرخه های ثابت ، فوتبال دستی ، میز پینگ پنگ و سایر لوازم ورزشی همگی دارای مدل ها و امکانات متنوع و مختلفی میباشند و برای اینکه هر فرد دستگاه مورد نیاز و متناسب با خود را خریداری کند باید با انواع آن ها آشنایی داشته باشد و موارد و نکات اولیه را قبل از خرید مطالعه کرده باشد . در سایت فراز اسپرت میتوانید با سایر دستگاه ها و بازی ها و نکات قابل توجه در مورد آن ها آشنا شوید.