ضرورت عادت به رژیم غذایی مناسب و منحصر به فرد

اهمیت تغذیه سالم و رژیم غذایی مناسب برای مغز و بدن بیش از اهمیت مصرف سوخت سالم برای اتومبیل های گران قیمت است. اگر در باک اتومبیل گران قیمت به جای بنزین سوپر بنزین ناخالص بریزیم نه تنها آن اتومبیل درست کار نمیکند بلکه زود مستهلک میشود.

نقش غذا برای حفظ سلامتی مثل نقش دارو برای درمان بیماری است. همانطور که مصرف دارو با دوزهای نامناسب برای بیمار خطرناک است، مصرف غذا (ویتامین ها) با دوزهای نامناسب هم به سلامتی آسیب میزند. از این رو هر کس باید بداند که بدن او به چه مقدار از این یا آن غذا نیازمند است و با توجه به وضعیت خاص خود از چه طریق باید نیاز های بدن خود به مواد غذایی را تامین نماید. مثلا کسی که به طور ارثی در معرض تهدید بیماری دیابت است نباید برای تامین نیاز های بدن از همان رژیم غذایی پیروی نماید که دیگری پیروی میکند.

پس وقتی در مورد نیاز های بدن و خواص غذاهای مختلف برای تامین نیازهای بدن اطلاعات کسب میکنیم باید در مورد مضرات هر غذا در دوزهای مختلف برای این یا آن شخص به دلیل ویژگی های منحصر به فرد او اطلاعات داشته باشیم. اگر غذا ها را به عنوان دارو در نظر بگیریم، احتمالا دیگر نیازی به داروهای شیمیایی نخواهیم داشت مشروط بر آن که از غذاهای سالم و ایده آل استفاده کنیم.

آیا شما غذاهای ایده آل میخورید یا فقط از غذاهای سالم استفاده میکنید؟

غذاهای سالم با غذاهای ایده آل فرق دارد. اگر بخواهید غذاهایی را مصرف کنید که سالم بوده و برای شما مناسب باشند میتوانید این غذاهای سالم را بر اساس میزان چربی، نوع چربی، کربوهیدرات، پروتئین، سدیم و سایر منابع دیگری که دارند انتخاب کنید. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چطور ماهیت غذاهایی که روزانه مصرف میکنید، با ماهیت خاص درونی شما تعامل برقرار میکنند؟

اگرچه مهم است که غذاهای سالم را بر اساس محتوایی که دارند چک کنیم، اما برای انتخاب غذاهای ایده آل باید یک گام فراتر نهاده به اثر آن غذاها بر نوع بدن خود واقف شویم.

شناخت و درک تعامل بین این دو ماهیت (یعنی ماهیت غذا و ماهیت بدن شما) بسیار مهم و حائز اهمیت است. چون این تعال میتواند تعادل درونی شما را حفظ کرده و یا در بدن شما ناهماهنگی و عدم تعادل ایجاد کند. اگر غذاهای سالم اما ناهماهنگ با ماهیت بدن خود را به طور مرتب استفاده کنید، عدم تعادل و ناهماهنگی به مرور زمان جمع شده و در نهایت خود را به شکل یک بیماری بروز میدهد. برای مثال خوردن سبزیجات تازه و خام نوعی غذای سالم به حساب می آید. اما برای برخی از تیپ های بدنی، غذای ایده آل و مطلوب به حساب نمی آید و خوردن مستمر آن موجب بروز مشکلات گوارشی و حتی موجب بروز اضطراب و عصبانیت، تغییرات در خلق و خو، یا احساس نا امنی میشود. بنابراین چگونه غذاهای ایده آل خود را از میان غذاهای سالم انتخاب میکنید؟

برخلاف سیستم تغذیه ای مدرن، که بر پایه ی این نظریه است که ” یک سایز و اندازه برای همه مناسب است” رویکرد تغذیه ای سیستم آیورودا بر ماهیت درونی ( ذهنی_بدنی ) خاص و منحصر به فرد هر شخص تکیه میکند و معتقد است که هر کس باید بر اساس تیپ بدنی خاص خودش برنامه غذایی و سبک زندگی خاص خودش را داشته باشد. زمانی که با تیپ بدنی خود آشنا شدید، به راحتی میتوانید وعده های غذایی ایده آل و مناسب خود را انتخاب کنید برای مثال وعده های غذایی داغ و تند و پر ادویه ممکن است برای یک نوع تیپ بدنی مناسب باشد اما برای تیپ بدنی دیگری مشکلاتی ایجاد کند.

تهیه غذا با روغن و چربی زیاد شاید برای یک نفر خوب باشد ولی برای یک شخص دیگر مشکلاتی ایجاد کند. وقتی با ماهیت و تیپ بدنی (ساختار ذهنی_بدنی) خود آشنا شوید در می یابید که ماهیت شما و ماهیت هر چیزی که میخورید و مینوشید از پنج عنصر اصلی و سه انرژی اصلی تشکیل میشود که این موارد در هر کس به نسبت های مختلف وجود دارد.

توصیه هایی درباره ترکیبات غذایی صحیح و سالم

بیش از 80 درصد اختلالات گوارشی به دلیل عدم انتخاب درست ترکیبات غذایی میباشد وقتی از ترکیب غذایی نادرست و ناسازگار استفاده میکنید بدن شما علائم و نشانه هایی از درد و ناراحتی و تولید گاز و صداهایی در معده، را از خود نشان میدهد. اما زمانی که از ترکیبات غذایی مناسب و سازگار استفاده میکنید هضم و جذب در سیستم گوارشی شما به خوبی و بدون ایجاد درد، ناراحتی و نفخ معده انجام میگیرد.

رایج ترین ترکیب غذایی که باعث اختلال در گوارش و تولید گاز در معده میشود ترکیب پروتئین غنی شده و کربوهیدرات ها میباشد( پروتئین غنی شده پروتئین هایی هستند که به منظور تامین برخی از نیاز های بدن بر آن ها ریز مغذی هایی چون ویتامین ها و مواد معدنی اضافه شده). به دلایلی که در بالا ذکر شد از ترکیب گوشت با سیب زمینی، نان، شیرینی و میوه باید کاملا خود داری شود. پس چه غذاهایی را میتوان با پروتئین مصرف کرد؟ پروتئین های حیوانی زمانی که با سبزیجات تازه یا پخته شده و میوه های کاملا اسیدی ترکیب میشوند به بهترین شکل ممکن هضم میشوند. پروتئین های گیاهی مثل مغز ها، انواع لوبیا و حبوبات نمیتوانند با میوه های اسیدی مثل پرتقال، لیمو و آناناس ترکیب خوبی داشته باشند. برای این که از وعده های غذایی خود بیشترین بهره را ببریم باید یک سری قوانین خاص در ترکیب مواد غذایی پیروی کنیم. برای ترکیب مواد غذایی که با هم سازگار هستند، پایه علمی خاصی وجود دارد. بر اساس این پایه علمی و همچنین نکات مربوط به علم پزشکی طبیعی آیورودا میتوانیم جدول ترکیب مواد غذایی سازگار با هم را ایجاد کنیم تا مواد مغذی بیشتری را از غذا ها جذب کنیم.

الگوی تغذیه سالم

شواهد علمی بسیار قوی نشان می دهد که تغذیه سالم یعنی الگویی غذایی که در آن چهار اصل رعایت شده باشد:

  • تغذیه ای که در آن غذاهای فرآوری شده حداقل باشد و بیشتر تغذیه از موادی باشد که مستقیما از طبیعت به دست آمده ، به معنای دیگر غذای طبیعی بخورید و تا می توانید از قوطی ، کنسرو ، شیشه و بسته بندی پرهیز کنید.
  • تغذیه ای که بیشتر آن گیاهی باشد.
  • تغذیه ای که مواد حیوانی آن از حیواناتی گرفته شده باشد که خود غذاهای طبیعی مصرف کرده باشند (کیفیت گوشت و شیر حیوانات هم به تغذیه ی آنها بستگی دارد).
  • نکته دیگر اهمیت دادن به انتخاب خوراکی هاست، انتخاب درست، خود میتواند رژیم سالمی باشد.
  • نکته مهم دیگر است که به جای رژیم های غذایی سفت و سخت بیشتر باید به الگوی تغذیه توجه کرد. یعنی به جای رژیم های کوتاه مدت به رویه های طولانی مدت توجه کرد. با توجه به این که رژیم های غذایی مختلف پرشمار هستند و بررسی دقیق تک تک آن ها ناممکن است آن ها را به 7 گروه اصلی تقسیم میکنیم و رایج ترین آن ها را در مطالب بعدی ارائه خواهیم داد.

اگر میخواهید رژیمی مناسب با بدن خود داشته باشید و الگوهای تغذیه ای مناسب و سالم را بشناسید مطالب بعدی ما را دنبال کنید.