ارتباط بین غذا، بدن و ذهن

تحقیقات همه روزه در حال کشف این موضوع هستند که بین بدن و ذهن یا بین فیزیولوژی و روانشناسی ارتباطی قوی وجود دارد. همچنین بین کیفیت تعامل هر کس با غذاهایی که میخورد و ساختار ذهنی_بدنی او ارتباطی قوی وجود دارد. مواردی که در زیر ارائه شده اند دستورالعملی برای ایجاد تعادل در رژیم غذایی و متناسب برای ذهن و بدن شما میباشد که باعث توسعه و بهبود کیفیت حالات مختلف در شما میشود.

غذاهایی که باعث بهبود کیفیت احساسات میشوند:

شیر، میوه های تازه، غلات کامل، سبزیجات تازه، حبوبات، مغزها و دانه ها همگی برای بهبود کیفیت ذهن مناسب میباشند. با این حال، میوه های تازه و محصولات لبنی(به استثناء پنیرهای تخمیر شده) بهترین و بیشترین تاثیر را در بهبود کیفیت ذهن میگذارند . در آماده سازی غذاها از سیر، پیاز و فلفل قرمز به مقدار کم یا ناچیزی، استفاده کنید و از مصرف بیش از حد روغن خودداری کنید.

غذاهایی که باعث بهبود کیفیت درونی و روحانی میشوند:

انواع گوشت ها، آرد سفید، نخود، پیاز، سیر و پنیرهای تخمیر شده جزء این غذاها میباشند. اگر در تهیه غذاها از سیر، پیاز، نمک و روغن فراوان استفاده شود این کار باعث تغییر انرژی و تقویت و بهبود کیفیت درونی و روحانی ذهن میشود.

غذاهایی که باعث افزایش کیفیت نامطلوب احساسات میشوند:

تمامی غذاهای کهنه و تاریخ گذشته، غذاهای تلخ و ترش، غذاهای کاملا سرخ شده، میوه ها و سبزیجات نارس، غذاهای کهنه تخمیر شده، مشروبات الکلی، غذاهایی که با استفاده از ادویه ترش یا تند و یا با روغن فراوان تهیه شده باشند.

شما میتوانید با توجه به این اطلاعات و ساختار ذهنی_بدنی خاص خود رژیم غذایی و دستورالعمل های غذایی خاص خود را طراحی و تهیه نمایید. چیزی که باید به آن توجه کنید این است که سعی نکنید رژیم غذایی خود را یک شبه تغییر دهید. شما در این روند باید ذائقه، سلیقه و سلامتی خود را در نظر گرفته و بین آن ها تعادل ایجاد کنید و کم کم و آهسته به سمت این تغییرات حرکت کنید. با دنبال کردن این هدف میتوانید به تغییرات ثابت و پایدار دست یابید.

عادات سالم و آداب سلامتی:

منظور از عادات سالم به عادت تغذیه سالم، عادت به ورزش و تمرین تنفس مبتنی بر تکنیک های یوگا، داشتن افکار، ارزشها و اندیشه های سالم است.

برخی از مهم ترین عادات سالم و آداب سلامتی عبارتند از:

حداقل سه روز در هفته ورزش کنید .

برای انجام کارهای لازم برنامه ریزی هفتگی داشته باشید.

خوب بخوابید.(7 تا 9 ساعت)

هر روز 5 تا 10 دقیقه برای ریلکس شدن و مدیتیشن وقت بگذارید.

موزیک گوش کنید، موزیک های مورد علاقه ای که باعث شادی و آرامش شما شود.

زود از خواب برخیزید.

از مصرف الکل اجتناب کنید.

بیشتر بخندید.

مثل یک بچه شاداب باشید و کارهای خود را سرگرم کننده تر و لذتبخش تر کنید.

در صورت ضعف و بیماری علل آن را شناسایی و حذف کنید .

قانون اساسی ذهن و بدن خود را بدانید.

سبک زندگی خود را با توجه به قانون اساسی خاص بدن خود تغییر دهید.

از رژیم غذایی (غذا، گیاهان و ادویه جات) مبتنی بر قوانین خاص بدن خود پیروی کنید.

تنظیمات فصلی و تنظیمات مربوط به سن را به رژیم غذایی و شیوه زندگی خود اضافه کنید.

برای اطلاع درباره تغذبه قبل از ورزش اینجا کلیک کنید.

سلامتی فقط مربوط به غذایی که میخوریم نیست بلکه به زمان غذا خوردن هم ارتباط دارد؟

تحقیقات نشان میدهند که برخورداری از یک سبک زندگی سالم فقط شامل ورزش کردن و توجه به نوع و مقدار خوراک نیست بلکه زمان غذا خوردن هم مهم است. کسانی که علاقه مند به زندگی سالم هستند حتما دارای انبوهی از اطلاعات در مورد اینکه چه و چقدر غذا بخورند هستند . اما زمان آن هم به همان اندازه حائز اهمیت است. متخصصان علوم تغذیه میگویند بهتر است که در فاصله زمانی منظم غذا بخورید و هیچ وعده غذایی را حذف نکنید.

بهتر است فقط در طول 8 تا 10 ساعت پس از بیدار شدن غذا بخورید.

ورزشکاران حرفه ای توصیه میکنند که مواد غذایی خاصی را قبل، بعد یا در حین تمرین روزانه خود بخورید، و شواهد نشان میدهد که اگر بیشتر کالری مورد نیاز بدن خود را در ابتدای روز مصرف کنید راحت تر میتوانید با چاقی مبارزه کنید.

امروزه تحقیق جدیدی در زمینه ساعت زیستی ما (اهنگ 24 ساعته بدن) میگوید که بهتر است غذا خوردن را به هشت تا 10 ساعت ابتدای زمان بیداری محدود کنیم تا به بدنمان زمان کافی برای هضم و استراحت و بازسازی بدهیم.

اگر الگوی غذا خوردن با ساعات زیستی بدن تنظیم شود، بدن عملکرد بهتری از خود نشان میدهد.

تقریبا هر سلول در بدن ، ساعت زیستی خود را دارد، چرخه ای 24 ساعته. به این معنا که هر هورمون، هر ماده شیمیایی مغز، هر آنزیم و حتی هر ژن در ژنوم ما در ساعت مشخصی برمیخیزد و به خواب میرود. این امر بدان معنا است که برای هر کاری  بهترین زمان وجود دارد، بهترین زمان برای خوابیدن، بهترین زمان برای غذا خوردن، بهترین زمان برای درس خواندن و فعالیت های بدنی و … در واقع بدن فقط 8 تا 10 ساعت و شاید حداکثر 12 ساعت از شبانه روز را صرف هضم و جذب مواد غذایی میکند.

خارج از این بازه ساعت زیستی بدن خاموش میشود و بدن وارد حالت دیگری میشود، حالت ترمیم و ذخیره سازی و بازسازی.

تحقیقات نشان میدهند وقتی ما از غذا خوردن دست میکشیم، سموم محیط اطراف و غذایی که میخوریم حذف میشود، کلسترول کاهش پیدا میکند و ماهیچه ها، پوست و دیواره روده ها و حتی DNA بازسازی میشود. ادامه روال غذا خوردن در چهارچوب هشت تا ده ساعت در روز بر همه این جریانات اثر دارد چون بدن بر هضم و جذب مواد غذایی متمرکز میشود.

غذا خوردن در بازه زمانی ذکر شده بهترین نتیجه را برای تندرستی دارد. بیرون از این محدوده زمانی حتی غذاهای سالم هم برای بدن مضر محسوب میشوند.

به افرادی که در نوبت های شبانه و روزانه کار میکنند توصیه میشود که به زمان غذا خوردن خود توجه کنند، بعد از بیدار شدن یک ساعت صبر کنند تا اولین کالری را وارد بدن خود کنند. سپس روزانه فاصله زمانی هشت تا ده ساعت پس از بیدار شدن را برای غذا خوردن در نظر بگیرند و وقتی دوباره به روال زندگی عادی خود برگشتند ساعت غذا خوردن خود را عوض کنند و همیشه این فواصل زمانی را در نظر داشته باشند.