در این مقاله سعی داریم تا شما را با فنون و تکنیک‌های فوتبال دستی آشنا کنیم، چرا که هر ورزشکاری در هر ورزشی اگر تکنیک را بلد باشد می‌تواند پیشرفت کند و حرفه‌ای شود. فوتبال دستی هم همین طور است، اگر تکنیک های فوتبال دستی را بدانید می‌توانید بهتر و سریع‌تر پیشرفت کنید و رقبای خود را به چالش بکشید، البته هر مهارتی با تکرار و تمرین عملی به دست می‌آید و این نکته را نباید فراموش کرد.

چگونه فوتبال دستی را حرفه ای بازی کنیم؟
چگونه فوتبال دستی را حرفه ای بازی کنیم؟

انواع تکنیک ها در بازی فوتبال دستی

برخی از مهمترین تکنیک هایی که نیاز است بدانید عبارتند از:

  • نحوه گرفتن میله‌های فوتبال دستی
  • طرز قرار گرفتن پا
  • پاسکاری و پین کردن توپ در فوتبال دستی
  • موقعیت‌های گل زنی در فوتبال دستی
  • کنترل آدمک‌ها در فوتبال دستی
  • تکنیک‌های ویژه در فوتبال دستی و کنترل بازی

در ادامه به توضیح تقریبا مختصر و مفیدی از یک سری آموزش ها جهت بازی خوب و حرفه ای در فوتبال دستی میپردازیم.

نحوه گرفتن میله‌های فوتبال دستی

برای شروع باید بدانید که دسته‌های فوتبال دستی را نباید خیلی محکم بگیرید زیرا فشار بیش از حد دست روی دسته فوتبال دستی فقط تمرکز شما را روی مشاهده بازی کم می‌کند و حتی ممکن است باعث آسیب و درد مچ دست گردد.

وقتی دسته‌های فوتبال دستی را آرام بگیرید قدرت مانور بیشتری در حرکات دارید و می‌توانید سریع‌تر دسته‌ها را تکان دهید.

انواع تکنیک ها در بازی فوتبال دستی
انواع تکنیک ها در بازی فوتبال دستی

طرز قرار گرفتن پا

طرز قرارگرفتن پا نیز در این بازی اهمیت دارد. بهترین شیوه این است که پاهای خود را جفت نکنید و با یک زاویه 45 درجه و کمی با فاصله از هم و از فوتبال دستی قرار دهید تا بتوانید آزادانه جابجا شوید و دست‌های خود را راحت تکان بدهید.

تکنیک های دفاع در فوتبال دستی
تکنیک های دفاع در فوتبال دستی

پاسکاری و پین کردن توپ در فوتبال دستی

موضوع مهم دیگر پاسکاری و داشتن هدف قبل از پاس دادن توپ است. این بدان معنی است که شما باید برای حرکت بعدی خود برنامه ریزی کنید. اگر توپ به آدمک شما نزدیکتر است زاویه کمتری به آن بدهید. به این حرکت پین کردن توپ گویند.

موقعیت‌های گل زنی در فوتبال دستی

شما باید شکاف‌ها و فضاهایی را که بین بازیکنان حریف است پیدا کرده و راه توپ را به سمت دروازه حریف پیدا کنید همچنین شما باید مراقب آدمک‌های خود باشید و آن‌ها را طوری بچینید که فضای خالی بین آن‌ها به حداقل برسد و شکافی برای گل خوردن از حریف باقی نگذارید.

کنترل آدمک‌ها در فوتبال دستی

در بین میله‌های شما میله‌ی دفاع یعنی میله‌ای که 3 آدمک روی آن است بهترین گزینه برای کنترل بازی است. سعی کنید آدمک‌های دروازه بان و دفاع را بصورت کج و زاویه دار قرار دهید تا سطح پوشش را بالا ببرید. در این صورت تملک و کنترل توپ و ارزیابی حرکت بعدی برای خودتان آسانتر خواهد بود.

بازی فوتبال دستی
بازی فوتبال دستی

تکنیک‌های ویژه در فوتبال دستی و کنترل بازی

یکی از تکنیک‌های موثر و آسان در فوتبال دستی استفاده از گذرگاه دیواری است یعنی توپ را از کنار دیواره فوتبال دستی حرکت دهید و به جلو برانید تا موقعیتی برای حمله و گل زدن بیابید. این مهارت را یاد بگیرید و به آسانی به کمک این تکنیک، موقعیت‌های گل زنی خود را چندبرابر کنید.

سعی کنید این مهارت را پیدا کنید که حتی در یک بازی سرعتی بتوانید زاویه بازیکنان دفاع و حمله، محل قرار گرفتن آن‌ها و جا به جایی‌های آن‌ها را مرتب کنترل کنید.

سعی کنید تمام بازیکنان خود را کنترل کنید و از تمام آن‌ها استفاده کنید.

اگر حریف به شما حمله کرد با میله دفاع و خود دروازه بان، دفاع کنید و با میله 5 نفره خود دیواره‌ی دفاعی درست کنید. با میله 3 نفره یعنی مهاجمان خود به حریف حمله کنید و راه او را برای برگشت توپ و گل زنی ببندید.

سعی کنید در یک ضربه سریع و موثر استاد شوید. بازیکنان حرفه‌ای برای شلیک به سمت هدف تکنیک‌های مختلف و زیادی را به کار می‌گیرند. سعی کنید یک روش موثر را یاد بگیرید و با پیدا کردن یک راه باز به سمت هدف عکس العمل بسیار سریع و دقیق داشته باشید.

تنظیم کردن برای یک شوت ویژه، سرعت بازی را کاهش داده و شانس به ثمر رساندن گل را برای شما کم می‌کند.

تکنیک های حمله در فوتبال دستی
تکنیک های حمله در فوتبال دستی

این بازی را می‌توان در فضای باز و در سالن‌های سرپوشیده و حتی در خانه انجام داد. تعداد نفرات این بازی به صورت انفرادی و تیمی برگزار می‌شود. تعداد نفرات هر تیم ۲ نفر که یک تا ۴ نفر هم می‌توانند ذخیره باشند.

بازی فوتبال دستی را در فضاهای باز و سالن های سرپوشیده نیز میتوان انجام داد و تعداد افراد در این بازی هم به صورت انفرادی و هم به شکل تیمی انتخاب میشود، برای خرید فوتبال دستی به قسمت فروشگاه سایت فراز اسپرت مراجعه فرمایید.