در مطلب قبلی درباره انواع الپتیکال ها صحبت کردیم و مدل ها مختلف این وسیله را معرفی کردیم. در این مقاله سعی داریم نکات ضروری و مواردی را بیان کنیم که هر فردی نیاز دارد قبل از خرید یک دوچرخه اسکی فضایی با آن ها آشنایی داشته باشد.

این موارد به خریدار کمک میکند تا بسته به نیاز و سلیقه خود، خرید کند و قبل از سفارش، اطالاعات کافی داشته باشد.

همانطور که قبلا هم ذکر کردیم این دستگاه امروزه یکی از پرطرفدارترین و کاربردی ترین لوازم ورزشی است که خانم ها و آقایان در خانه های خود یا در سالن های ورزشی با آن ها کار میکنند. پژوهش هایی بر روی کالری سوزی و تاثیرگذاری این دستگاه انجام شده و نتایج آن ها نشان میدهد که 10 دقیقه ورزش با اسکی فضایی 300 درصد از 10 دقیقه پیاده روی موثر تر است و بسیار مناسب برای کاهش وزن و کالری سوزی است.

ابعاد دستگاه:

اولین موردی که باید مورد توجه علاقه مندان به خرید اسکی فضایی قرار بگیرد سایز و ابعاد این دستگاه میباشد. به طور معمول اسکی فضایی ها دارای طول 180 سانت و عرض 70 سانت میباشند. ممکن است کمی تغییر در ابعاد مدل های این دستگاه وجود داشته باشد که البته ابعاد نهایی در بورشور آن ها ذکر شده است. پیشنهاد میشود فضایی برابر با 50 سانتی متر برای اطراف اسکی فضایی در نظر گرفته شود تا ورزشکار با خیال راحت و بدون نگرانی و برخورد با سایر وسایل به تمرین بپردازد.

وزن محصول:

علاوه بر وزن محصول، خریدار باید توجه داشته باشد این دستگاه چه وزنی را تحمل میکند. توصیه میشود دستگاه هایی با وزن کمتر از 30 کیلوگرم خریداری نشود زیرا دستگاه با این وزن تعادل خوبی ندارد و هنگام پدال زدن بسیار لغزنده است به علاوه خریدار باید به وزن خود و سایر افرادی که میخواهند  از آن استفاده کنند دقت داشته باشد.  

نوع مقاومت:

در استفاده از الپتیکال ها دو نوع عامل مقاومتی نقش دارند: عامل مکانیکی و عامل مغناطیسی

در انواع مکانیکی آن ها با افزایش پدال زنی مقاومت دستگاه بیشتر شده و شما را با چالش های بیشتری روبه رو میکند. در نوع مقاومت مغناطیسی پنلی روی دستگاه وجود دارد که کاربر از طریق این پنل، مقاومت مد نظر خود را تعیین میکند و سپس شروع به تمرین میکند. امروزه بیشترین کاربرد را دستگاه هایی با مقاومت مغناطیسی دارند و در سطح گسترده در فروشگاه ها عرضه شده اند.

صندلی:

نکته دیگری که باید هنگام خرید اسکی فضایی به آن توجه شود داشتن یا نداشتن صندلی است. برای مثال اگر شما دچار مشکل حرکتی هستید و یا تمایل دارید بصورت نشسته تمرین کنید باید نوع صندلی دار این دستگاه را خریداری کنید ولی اگر میتوانید ایستاده از اسکی فضایی استفاده کنید نوع بدون صندلی آن را تهیه کنید که کالری سوزی بالاتری دارد.

دسته ها:

هنگام خرید اسکی فضایی نیاز است که به نوع دسته های آن توجه کنید. دسته های الپتیکال ها میتوانند ثابت یا متحرک باشند . دسته ها باعث تقویت بازو ها و نیم تنه بالایی بدن میشوند بنابراین اگر تمایل ندارید روی نیم تنه بالایی بدن خود تمرین کنید مدل دسته ثابت را خریداری کنید ولی اگر قصد دارید همزمان با قوی تر کرن عضلات پاها عضلات بازو های خود را نیز تقویت کنید مدل دسته متحرک را خریداری کنید. توجه داشته باشید که مدل های جدید دارای هر دو نوع دسته میباشند.

نمایشگر:

الپتیکال هایی که دارای صفحه نمایشگر هستند قابلیت هایی نظیر شمارش ضربان قلب، نمایش میزان کالری از دست رفته، میزان مسافت طی شده، میزان سرعت و … را دارند. این نمایشگر کمک میکند ورزشکار انگیزه ی بیشتری برای تمرین پیدا کند و هم زمان روی شرایط بدنی خود کنترل داشته باشد.

شکل:

معمولا الپتیکال ها در دو نوع پلاستیکی و فلزی ساخته میشوند. نوع فلزی آن ها دوام و کیفیت بهتری دارد و مدت طولانی تری قابل استفاده خواهند بود. اما به طور کلی قبل از خرید این دستگاه باید به ظاهر و شکل آن توجه کنید. امروزه تنوع محصولات ورزشی و برند های مختلف سبب شده این دستگاه های ورزشی با طراحی های متفاوتی برای انواع سلیقه ها به بازار عرضه شوند.

قیمت اسکی فضایی:

قیمت الپتیکال ها در بازار متفاوت است و بستگی دارد که شما قصد دارید چه میزان هزینه کنید. اما توصیه میشود ابتدا موارد ذکر شده در بالا را مورد توجه قرار دهید و فقط بر اساس قیمت محصول آن را خریداری نکنید.