دستگاه اسکی فضایی( الپتیکال) که به آن تمرین دهنده متقاطع، تمرین دهنده ورزشی، تمرین دهنده بیضی شکل و مربی پله هم میگویند یکی از دستگاه های پرکاربرد در سالن های ورزشی، باشگاه ها، منازل و … میباشد. این وسیله به عنوان دستگاهی که کالری سوزی بالایی دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته و برای افرادی که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند، مناسبترین گزینه است.

الپتیکال امروزه در میان مردم بیشتر شناخته شده و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. همانند تردمیل و دوچرخه ثابت، این وسیله هم در منازل مردم راه خود را باز کرده است و حتی میتوان گفت عده زیادی این وسیله را جایگزین لوازم ورزشی خود میکنند زیرا ترکیبی از پیاده روی، دوچرخه سواری و اسکی است بنابراین با داشتن این وسیله پرکاربرد میتوان تمرین هایی بیشتری انجام داد و فضای کمتری را هم از محیط اشغال کرد.

اسکی فضایی ها بسیار پرکاربرد برای فیتنس و تمرین های هوازی هستند. هنگام کار با آن ها عضلات بدن در برابر تمرینات طولانی با شدت کم قرار میگیرند که چربی سوزی بالایی دارد و منجر به بهبود عملکرد قلب و ریه (سیستم تنفس) میشود.

همان طور که بیان شد، برای کاهش وزن هم بسیار مناسب است و چربی سوزی بالایی دارد.

محل قرارگیری پا ها و دست ها بر روی این وسیله به گونه ای است که موجب میشود بدن در وضعیت آمادگی جسمانی قرار بگیرد، بنابراین باعث تقویت آمادگی جسمانی  بدن میشود همچنین به زیبایی اندام کمک میکند.

تقویت عضلات:

این دستگاه (مخصوصا مدل هایی که دسته متحرک) دارند سبب میشنود هم اندام فوقانی بدن ورزشکار درگیر شود و هم اندام تحتانی، بدین صورت که علاوه بر پاها، اندام هایی نظیر دست ها، کتف، شانه، قفسه سینه و بازو ها درگیر تمرین شده و تقویت میشوند.

جلوگیری از ایجاد فشار زیاد به اندام های بدن:

الپیتکال ها پیاده روی و دوچرخه سواری را شبیه سازی میکنند و این گونه به نظر میرسد که دو دستگاه تردمیل و دوچرخه ترکیب شده اند. ممکن است بگویید داشتن این دستگاه اهمیتی ندارد و ترجیح دهید که به پیاده روی بروید اما باید بدانید که طراحی اسکی فضایی ها به گونه ای است که در هنگام پیاده روی با آن فشار را بر روی مفاصل و زانو های شما کم میکند. به خصوص افرادی که دچار مشکلات زانو هستند یا از آرتروز زانو رنج میبرند توصیه میشود حتما به جای پیاده روی یا کار با تردمیل با این دستگاه تمرین کنند. این دستگاه چربی سوزی بالایی دارد و بسیار مناسب برای افرادی است که مشکل زانو دارند و نمی خواهند فشار زیادی به اندام تحتانی خود وارد کنند.

کالری سوزی:

چربی سوزی هنگام تمرین با این دستگاه فوق العاده بالاست و حتی از دوچرخه سواری و کار با تردمیل هم بیشتر است. برخی تصور میکنند کار با این دستگاه ساده است و تحرک بالایی نمی خواهد اما بر خلاف تصور این افراد، اسکی فضایی ها کالری سوزی و تحرک بیشتری از سایر دستگاه ها دارند و برای تناسب اندام بسیار مناسب هستند. در باشگاه ها و سالن های ورزشی و به افرادی که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند تمرین با این دستگاه به شدت توصیه میشود.

مورد دیگری که در استفاده از این دستگاه حائز اهمیت است این است که با وجود اینکه چربی سوزی بالایی هنگام تمرین با اسکی فضایی رخ میدهد اما ورزشکار به اندازه کار با دستگاه های دیگر نظیر تردمیل و … احساس خستگی نمی کند و ممکن است فرد گمان کند چون  فعالیت سختی برایش نبوده پس تاثیر زیادی هم بر او نداشته اما باید بگوییم که این طور نیست. الپتیکال ها تلاش زیادی نمیخواهند و فشار کمی بر روی مفاصل و اندام های بدن وارد میکنند اما تاثیرگذاری بالایی بر ماهیچه ها و عضلات بدن دارند و منجر به تقویت عضلات میشوند.

هنگامی که فرد با الپتیکال ورزش میکند نسبت به دستگاه های دیگر زیاد خسته نمیشود و این قابلیت به کاربر این امکان را میدهد که مدت طولانی تری به تمرین بپردازد.