TRX مخفف کلمه Total Body Resistance Exercise  میباشد و به معنی تمرین تعلیقی کامل بدن می باشد. اگر میخواهید اطلاعات بیتشری درباره ورزش TRX داشته باشید و به طور کامل با این رشته ورزشی آشنایی پیدا کنید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

موضوعی که قبل از شروع یک ورزش خاص باید مورد توجه قرار بگیرد هدف است. ورزشکار باید بداند که چرا قصد دارد  ورزش کند و چه هدفی را دنبال میکند، آیا به دنبال کاهش وزن خود است؟ یا میخواهد قدرت و استقامت بدنی خود را بالا ببرد؟

تی آریکس بر پایه وزن بدن انجام میشود و برای انجام تمرینات، به وسایل و تجهیزاتی خاصی نیاز ندارد بنابراین به راحتی میتوان در خانه این ورزش را انجام داد.

کلمه TRX به معنی انجام تمرینات استقامتی است. اولین بار افسری به نام رندی هتریک در سال 1990 در نیروی دریایی آمریکا برای حفظ امادگی سربازان خود، این ورزش را بر پایه وزن بدن ابداع کرد. نیروهای او که همواره در حال سفر و جابجایی بر روی آب ها بودند برای تمرین های ورزشی، تجهیزات و لوازم ورزشی مورد نیاز را در دسترس نداشتند. هتریک تمایل داشت سربازانش همیشه آماده باشند و بتوانند در سفرهای دریایی در فضای محدودی که دارند ورزش کنند. آن ها فقط از تسمه هایی که داشتند برای انجام تمرینات این ورزش خاص استفاده میکردند.

 امروزه از طناب های مخصوص TRX به جای این تسمه ها استفاده میشود. این بند ها معمولا به رنگ سبز یا زرد هستند و به دیوار متصل یا از سقف آویزان میشوند. امروزه در اکثر باشگاه های ورزشی این رشته تدریس و کار میشود و به احتمال زیاد وارد هر باشگاهی که شوید طناب های مخصوص TRX را مشاهده خواهید کرد.

اساس تمرینات تی آریکس این است که از هیچ وزنه یا وسیله خاصی استفاده نخواهید کرد و فقط با کمک وزن بدن و طناب مخصوص آن مجموعه ای از تمرین ها را انجام میدهید که به بدن شما جهت میدهند.

کالری سوزی بالا و تناسب اندام سریع دو عاملی هستند که سبب شده اند توجه بسیاری از افراد به خصوص بانوان به این رشته جلب شده و خیلی سریع طرفداران زیادی در تمام دنیا پیدا کرده است.

برای رسیدن به وزن ایده آل و تقویت عضلات بدن، میتوان گفت بهترین و مقرون به صرفه ترین ورزش همین تی آریکس است.

آگر از آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید در خانه ورزش کنید به خصوص در این شرایط همه گیری بیماری کرونا که سبب شده اکثر باشگاه ها تعطیل شوند و افراد تمایل بیشتری برای در خانه ماندن و حفظ سلامتی خود داشته باشند، میتوانید بدون پرداخت هزینه های زیاد برای وسایل و لوازم ورزشی و فقط با تهیه طناب مخصوص TRX میتوانید تمرینات آن را انجام دهید.

تمرینات این ورزش برای تمامی افراد در هر مقطع سنی مناسب می باشد و سبب میشود تمام عضلات  بدن به چالش کشیده شوند در نتیجه تاثیر بسیاری بر تقویت عضلات بدن و فرم دهی آن ها دارد.

دسته ای از طرفداران این ورزش معتقدند که تی آریکس بیشتر روی تحرک و پایداری بدن تاثیر دارد، آن ها همچنین باور دارند که این ورزش سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد و منجر به کاهش وزن میشود.

اما دسته دیگر طرفداران آن معتقدند که TRX بیشتر روی تثبیت هسته مرکزی بدن موثر است.

معمولا افرادی که یوگا و پیلاتس کار میکنند به تی آریکس هم علاقه مند میشوند زیرا بعضی از تمرینات آن ها مشترک هستند. انجام تمرینات  این ورزش برای ورزشکاران استقامتی مانند دوچرخه سواران، دوندگان و … که نیاز دارند عضلات مقاومی داشته باشند بسیار مفید و موثر خواهد بود.

نگرانی هایی وجود دارد برای افرادی که آسیب دیدگی مفصل یا کمر دارند و توصیه میشود افرادی این ورزش را انجام دهند که شرایط بدنی و توانایی انجام آن را  داشته باشند.

آیا ورزش تی آریکس برای بانوان مناسب است؟

معمولا هدف خانم ها از انجام تمرینات ورزشی و ورزش کردن کاهش وزن، چربی سوزی و به طور کلی تناسب اندام است و برخلاف آقایان تمایل به حجیم و درشت کردن عضلات خود ندارند.

کار با دستگاه های بدن سازی موجب حجیم شدن عضلات بدن میشود و بیشترین طرفداران این تجهیزات ورزشی، آقایان هستند. ورزش TRX امروزه در میان بانوان طرفداران زیادی پیدا کرده و درواقع میتوان گفت یکی از مناسب ترین رشته های ورزشی برای بانوان است. از مزیت های آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش انعطاف پذیری، افزایش استقامت بدنی، کاهش میزان آسیب دیدگی در تمرینات ورزشی ، بهبود سوخت و ساز، افزایش متابولیسم بدن، فرم دهی و تناسب اندام و همچنین تقویت سیستم قلبی و عروقی.

با تی آریکس تراکم مواد معدنی ستون فقرات تا 13 درصد افزایش می یابد که برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است.

همه افراد از مبتدی تا حرفه ای میتوانند این تمرینات را انجام دهند. اما اگر شما برای مدتی طولانی ورزش نکرده اید پیشنهاد میشود مستقیم به سراغ این ورزش نروید  و قبل از شروع TRX بدن خود را با انجام سایر تمرینات ورزشی آماده سازید.

به مرور تمرینات سخت تر را انجام دهید و زمانی که آمادگی اولیه را پیدا کردید تمرینات تی آریکس را شروع کنید.

میزان شیب بدن هنگام انجام حرکات با طناب در این ورزش اهمیت دارد هرچه شیب بیشتر میشود فشار بیشتری به عضلات بدن وارد میشود و تمرینات سخت تر میشوند.

از سایر رشته های ورزشی که بانوان بیشترین طرفداران آن ها هستند میتوان ایروبیک، پیلاتس، آمادگی جسمانی، والیبال، یوگا و ایزی لاین را نام برد.