در مقالات قبلی درباره ورزش TRX، تاریخچه پیدایش و مزایای آن، مطالبی را ارائه دادیم، در این مقاله سعی داریم تا شما را در انتخاب رشته ورزشی مناسب راهنمایی کنیم.

برای انتخاب هر رشته ورزشی قبل از هر چیزی بسیار اهمیت دارد که هدف خود از ورزش کردن را مشخص کنید و سپس با هر رشته ورزشی به طور کامل آشنا شوید. باید بدانید که چرا ورزش میکنید؟ آیا به دنبال کاهش وزن هستید یا برای مسابقات حرفه ای آماده میشوید؟ آیا تمایل دارید حجم عضلات خود را افزایش دهید یا تمایل دارید انعطاف پذیری و استقامت بدن خود را بالا ببرید بدون اینکه حجم عضلات تان افزایش پیدا کند؟

بعد از مشخص کردن این موارد باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که ورزش مورد علاقه شما با سن و شرایط جسمی شما سازگار است یا خیر؟

بهتر است اگر بیماری خاص یا سابقه آسیب دیدگی دارید قبل از هر تمرینی با پزشک و مربی حرفه ای مشورت کنید تا منجر به آسیب به خود نشوید.

برای مثال تمرینات TRX را اگر بدون آمادگی جسمی و پس از مدت طولانی ورزش نکردن انجام دهید ممکن است به عضلات و بدن خود آسیب برسانید.

 

امروزه سوال بسیاری از افراد به خصوص بانوان این است که TRX بهتر است یا بدنسازی؟

ورزش بدنسازی با تجهیزات و وزنه های مختلفی انجام میشود و منجر به حجیم شدن عضلات و تراکم استخوان ها میشود.

در این ورزش ، برای کارکردن روی عضلات مختلف باید با دستگاه ها و تجهیزات مختلفی تمرین کنید.

بنابراین اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تمایل به حجیم کردن عضلات خود دارند بهتر است بدنسازی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که برای انجام این ورزش باید به باشگاه های بدنسازی بروید زیرا  اگر بخواهید تمام تجهیزات بدنسازی را تهیه کنید هم هزینه خیلی بالایی دارد و هم به فضای بزرگی برای قرار دادن این وسایل نیاز دارید.

اما اگر نمیتوانید به باشگاه بروید و تمایل دارید در منزل ورزش کنید و همچنین علاقه ای به حجیم شدن عضلات خود ندارید ورزش TRX برای شما بهترین گزینه است.

مشاهدات و پژوهش ها نشان داده اند که تمرینات تی آریکس به انعطاف پذیری و استقامت بدن کمک میکند و به این دلیل که تمرینات آن بر پایه وزن بدن انجام میشود موجب تناسب اندام و تعادل وزن بدن میشود.

شما تنها با خرید یک بند تی آریکس میتوانید تمرینات بسیاری را در منزل انجام دهید.

درگیر بودن عضلات بدن به صورت همزمان در این ورزش سبب میشود زودتر به نتیجه برسید و همچنین بهترین گزینه برای کاهش وزن بدن همین ورزش است.

کالج آمریکایی پزشکی ورزشی تحقیقات گسترده‌ای را روی این موضوع انجام داده. محققان این کالج ابتدا کار خود را با اندازه‌گیری مقاومت بدنی ۵۴ نفر بزرگسال شروع کردند. برای انجام این‌کار، آن‌ها از داوطلبان درخواست کردند تا تمرین پرس سینه را با بیشترین وزنه‌ای که می‌توانند تحمل کنند، برای ۵ بار انجام دهند و بعد از آن ۵ بار هم تمرین اسکات را انجام دهند.

در مرحله بعد آن‌ها به طور تصادفی و به مدت هفت هفته، نیمی از داوطلبان را به انجام تمرینات تی آر ایکس و نیمی دیگر را به انجام تمرینات مقاومتی بدنسازی اختصاص دادند. آن‌ها نتایج بدست آمده را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول افراد جوان ۱۹ تا ۲۵ ساله و گروه دوم افراد من ۴۴ تا ۶۵ ساله و سپس مقاومت بدنی آن‌ها را به روش قبلی اندازه‌گیری کردند.

به طور کلی، گروهی که ورزش TRX را انجام داد از مقاومت بدنی بیشتری به گروهی تمرینات بدنسازی را انجام دادند بیشتر بود.

 

تفاوت تی آریکس با ایروبیک؟

تمرینات تی آریکس بسیار مشابه با ایروبیک هستند. مهمترین تفاوت بند مخصوصی است که اکثر تمرینات قدرتی تی آریکس با آن انجام میشود. پیشنهاد ما این است که ابتدا با تمرینات ساده شروع کنید و به تدریج تمرینات دشوار تی آریکس را انجام دهید. اگر همزمان یک تمرین هوازی خوب مانند پیاده روی را انجام دهید بسیار سریع تر به نتیجه دلخواه خود میرسید.

ورزش TRX  هم مانند ایروبیک به خوبی قلب را به کار می اندازد و منجر به عضله سازی میشود. معمولا مربیان قبل و بعد از تمرینات قدرتی TRX برای گرم کردن و سردکردن حرکات ایروبیک را پیشنهاد میدهند. البته در سرد کردن بیشتر از حرکات کششی ایروبیک کمک میگیرند. بنابراین برای رسیدن به نتیجه دلخواه بهتر است حرکات و تمرینات ترکیبی انجام دهید.

ورزش تی آر ایکس همزمان قدرت ، تعادل ، هماهنگی ، انعطاف پذیری ، ثبات هسته و مفاصل را درگیر می کند و در حین انجام تمرینات بدون محدود کردن شیوه نفسگیری قابل اجراست.

شما می توانید در انجام حرکات تی آریکس فقط در یک ثانیه، از یک تمرین به تمرین دیگر تغییر ایجاد کنید. این ورزش هر روز رو به توسعه پیش رفته و بخش عظیمی از صنعت تناسب اندام را در برمی گیرد. اوج عملکرد این ورزش برای ورزشکاران حرفه ای مدنظر بوده و تکنیک های پیشرفته آن قدرت بیشتری در زمان کمتری ایجاد می کند.