همان طور که در تصاویر مدیتیشن مشاهده میکنید این ورزش، تمرینی است که نیازی به هیچ گونه حرکات کششی، تمرین های ورزشی و فعالیت بدنی ندارد.

در مطالب قبلی در مورد یوگا صحبت کردیم و مشخص شد که در تمرین های یوگا، همراه با انجام دادن تمرینات کششی، سعی در به دست آوردن آرامش و حفظ آن داریم.

آموزش کامل مدیتیشن به زبان ساده | چیفا

در واقع هم مدیتیشن و هم یوگا تاثیرات مثبتی روی عملکرد بدن دارند و باعث آرامش روحی، روانی و کاهش استرس خواهند شد، با این تفاوت که در مدیتیشن فرد در یک جای مشخص و آرام می نشیند و سعی میکند با انرژی های درون بدن خود، روی صدا ، تنفس و یا شیء خاصی تمرکز کند.

افراد انواع مختلفی از مدیتیشن را انجام می دهند که بیشترآنها خوشبختانه، به تجهیزات خاصی احتیاج ندارند و به راحتی میتوانید هر روز حداقل چند دقیقه تمرین کنید.

در ادامه مختصری از مراحل این ورزش شرح داده خواهد شد:

مراحل مدیتیشن:

در مرحله اول فرد باید به هدف خود از این تمرینات معتقد باشد زیرا فقط در صورت اعتقاد داشتن به این تمرینات، نتیجه خوبی به دست می آورد.

برای شروع تمرینات باید یک مکان یا محیطی را انتخاب کنید که نه زیاد نرم باشد و نه زیاد سفت و ناهموار، خود را در کانون انرژی های مثبت که رو به قبله است قراردهید.

در وضعیتی راحت، دست های خود را روی سینه یا شکم بگذارید.

 این تمرین را می توانید به صورت نشسته روی صندلی یا روی زمین انجام دهید و انگشتان خود را کاملا باز کنید.

حرکات سینه و شکم را باید با انگشتان خود حس کنید .

هرلحظه احساس کردید با گفتن کلمات در حال تفسیر ادراک خود هستید از مدیتیشن خارج شدید و دوباره باید به آرامی به حالت اصلی برگردید.

همچنین اگر در حرکات تنفسی خود تغییری احساس کردید یا فکرتان منحرف شد سریع به جای اولیه برگردید.

10 نکته کلیدی در آموزش مدیتیشن

شمارش نفس ها:

در مدیتیشن هدف اصلی، انجام تمرین در زمان معینی میباشد.

در این مرحله دم و بازدم خود را باید به شکل منظم در آورده و تعداد بازدم ها را بشمارید، شمارش را از یک تا چهار ادامه دهید و دوباره از یک شروع کنید.

کاملا به تنفس خود توجه کنید و اگر افکارتان گسسته شد به آرامی به حالت قبل باز گردید.

زمانی که احساس کردید به شمارش یا هر چیز دیگری فکر می کنید بدانید که از مسیر اصلی منحرف شده اید و باید دوباره به شمردن برگردید.

هدف از این تمرین، تمرکز بر روی تنفس و چشم پوشی از افکار دیگری است که به ذهن می رسد.

 در هنگام دم و بازدم باید به مسیری که اکسیژن طی میکند از زمانی که وارد بینی میشود تا وقتی که به قلب می رسد، تبدیل به کربن دی اکسید می شود و بعد از بینی خارج می شود توجه داشته باشید .

حی کنید که شش هایتان پرازهوا می شود، مغزتان با اکسیژن تازه پرمی شود وکربن دی اکسید، خارج می شود.

به بدن خود توجه کنید:

تمرین بعدی در ادامه تمرین مهارت در تنفس ،تمرکز بر بخش خاصی از بدن است .از کف پایتان شروع کنید و آرام آرام انگشتان پا ،قوزک، روی پا و همین طور بخش های دیگر بدنتان تا فرق سر را احساس کنید.

مدیتیشن چیست؟ چند نوع دارد؟ تاثیر مدیتیشن در زندگی و مزایا و معایب آن |  مجله موفقیت

مهربان باشید:

اگر در هنگام مدیتیشن افکارمنفی یا هر فکر دیگری به ذهن شما آمد، نباید آن را از ذهن خود دور کنید یا آنها را دشمن خود بدانید، باید با افکار خود دوستانه رفتار کنید ومهربان باشید زیرا مدیتیشن باعث میشود که لایه های زیرین مغز بالا آمده و بیرون ریخته شود، سپس احساس آرامش می کنید.

آشنایی با خود:

این تمرین نه فقط برای متمرکز شدن توجه شما است بلکه درباره این است که بدانید ذهن شما چگونه کار می کند و چه چیزی در آن جریان دارد. می توانید با توجه کردن به مسیر هایی که ذهنتان در آن مشغول است و با مشاهده پریشانی یا زمانی که از مواجهه با احساسات غمگین کننده امتناع می کند ، خود را بشناسید.

به نور وصدای محیط توجه کنید:

پس از اینکه حداقل یک هفته تمرینات بر روی تنفس و اندام های خود انجام دادید می توانید بر نور های مختلفی که پیرامون شماست تمرکز کنید .

به این ترتیب که چشم خود را به یک نقطه بدوزید و به نور آنجا توجه کنید.

روز بعد می توانید هم بر نور ،هم بر صدای محیطی که در اطراف شماست تمرکز کنید.

دلیل برتري عبادت و ذكر بر مراقبه و مديتيشن - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و  جهان | Mehr News Agency

مانترا (یا ذکر گفتن):

این تمرین بیشتر از انواع دیگر مدیتیشن مورد توجه قرار می گیرد.

 در آن به شکل ذکر گفتن بارها جمله یا عبارتی که مانترا می نامیم تکرار می شود.

تکرار کردن مانترا با توجه و تمرکز، فرکانسی تولید می کند که افکار دیگر ذهن را کاملا از بین می برد و تمرکز، بیشتر بر روی کلمه ای است که تکرار می کنید .

می توانید در حالت نشسته یا ایستاده یا خوابیده ،چند نفس عمیق بکشید و همه توجه تان را روی مانترا و تکرارش بگذارید.

هر کلمه ای را می توان به عنوان مانترا در نظر گرفت ، اما کلماتی که برای مانترا مورد استفاده قرار می گیرند کلمات خاصی هستند.

هنگام تکرار مانترا افکار زیادی به ذهنتان هجوم می آورند که باید همه را تقدیم کنید به مانترا.

بیشتر مانتراها از طریق یک اسم الهی توجه شما را به خود حقیقی تان متمرکز میکنند و باعث می شوند کامل روی اصل وجودتان تمرکز کنید.

سخن پایانی:

در مدیتیشن باید سه اصل مهم که شامل صبر، حوصله و پشتکار است را رعایت کنید تا نتیجه خوبی از تمرینات به دست آورید.

مدیتیشن باعث بهبود خود آگاهی شده و تفکر بیش از حد را محدود میکند، همچنین باعث هماهنگی، کنترل تنفس و افزایش آگاهی ذهن می گردد.