شنا به معنی حرکت انسان یا حیوان بدون هیچ گونه کمک خارجی در آب است ، در واقع مجموعه حرکاتی است که به طور منظم بین دست ها و پاها انجام میشود و بطور کلی تمام بدن را درگیر میکند.

این ورزش یک تمرین کامل است وهمه بدن را به تحرک می اندازد و همچنین از بهترین ورزش های هوازی میباشد.

تاریخچه شنا در جهان:

شواهد حاکی از آن است که قدمت شنا به 2600 سال قبل از میلاد در مصرمربوط است و بعد از آن به تمدن های ماد ، آشور و روم باستان بر می گردد. این ورزش تا حدی اهمیت داشت که رومی ها و یونانی های قدیم آن را یکی از برنامه های آموزشی مهم خود می دانستند.

در سمت شرق باتوجه به شواهد میتوان گفت که این ورزش به قرن اول قبل از میلاد بر می گردد همچنین در ژاپن شواهد و مدارکی از مسابقات شنا دیده شده است.

در قرن 17به صورت رسمی شنا در مدارس تدریس شد و مسابقات شنا در قرن 19 میلادی یعنی قبل از ورود ژاپن به دنیای غرب شکل گرفت. مردم ساحل نشین اقیانوس آرام به کودکان خود هنگامی که راه رفتن می آموختند یا حتی قبل از راه افتادن، شنا آموزش میدادند.

در واقع رومی ها اولین کسانی بودند که استخر های شنا را ساختند و در سده یکم پیش از میلاد، گایوس ماسناس رایزن سیاسی سزارآگوست رومی، اولین استخر آب گرم را ساخت.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد در سواحل بریتانیا اواخر قرن 17 میلادی، شنا در آب را به عنوان وسیله ای برای درمان، مورد استفاده قرار می دادند.

هنگامی که نخستین سازمان شنا در سال 1837 تاسیس شد در پایتخت بریانیا (لندن) شش استخر سر پوشیده وجود داشت که دارای تخته شیرجه هم بودند.

در سال 1846 نخستین مسابقه شنا در مسافت 440 یارد در استرالیا انجام شد و بعد از آن هر ساله نیز بر گزار شد.

تاریخچه شنا در ایران:

متاسفانه در ایران به طور کلی ورزش شنا نسبت به دیگر رشته ها پیشرفت چندانی نداشته است، در صورتی که هم به جهت موقعیت جغرافیایی ایران که در شمال و جنوب متصل به دریاست وهم به دلیل تاکیدات مذهبی ، باید این ورزش بیشتر مورد توجه قرار میگرفت.

تا سال 1314 در سراسر ایران حتی یک استخر شنا هم نبوده و فقط در اردوگاه نظامی اقدسیه تهران یک استخر برای آموزش شنا به دانشجویان دانشکده افسری ساخته بودند. در همان سال استخر دیگری در باغ فردوس شمیران بنا شد که به وزارت فرهنگ متعلق بود .

اولین استخری که برای آموزش ورزشکاران و تعلیم اصول شنا به آنها به وجود آمد در منظریه تهران در سال 1314 بود که یک مربی خارجی به نام گیبسون آموزش می داد.

پایه و اساس ورزش شنا در ایران از همین استخر منظریه بنا گذاشته شد.

تاریخچه نخبگان شنا:

جانی ویسمولرآمریکایی، اولین شناگر مردی بود، که شنای 100متر کرال سینه را زیر یک دقیقه شنا کرد، او این مسافت را در58 و6 دهم ثانیه در سال 1922شنا کرد .

اولین زنی که این مسافت را زیر یک دقیقه شنا کرد داون فریزراست .او در سال 1962، 100 متر کرال سینه را در 59 و 9 دهم ثانیه طی کرد.

مایکل فلپس آمریکایی موفق ترین مرد المپیک شنا است .این قهرمان در المپیک 2008 پکن صاحب 8 مدال طلا شد .

در میان زنان هم کریستین اتو با کسب 6 مدال طلا در رشته های انفرادی و 2 مدال طلا در مسابقات تیمی پر افتخار ترین زن شنا گر می باشد.

در سال 1810 لرد بایرون شاعر نامدار بریتانیا تنگه داردانل را با شنا می پیماند.

در همان سال مدرسه فورتا در آلمان شنا را در برنامه خود گنجاند . و به تدریج سایر مدارس از این برنامه پیروی کردند.

گوتس موتس در رابطه با توسعه ورزش شنا در مدارس نقش مهمی داشته است.او به کمک طناب ،کمربند و قلاب مبتدیان را در آب آموزش می داد.

سال 1875 شناگر آمریکایی ماتیووب دریای مانش را از طریق شنای قورباغه در مدت 22 ساعت طی کرد .

در سال 1878 شنای تروجن ابداع شد ، این اسم را از نام نخستین نمایش دهنده آن جیمز تروج گرفته اند.

تروجن با دیدن بومیان آمریکای جنوبی ، استراحت هر دو دست را به طور متناوب در خارج ازآب قرار داد و در همین دوره شنای کرال را با یک ضربه پای قرباغه ترکیب کرد در مرحله بعدی اجرای دو ضربه پا در یک دور بود یعنی دو ضربه پا در هر حرکت دست که موجب کوتاه تر و سریع تر شدن حرکات دست شد و در آخر ضربه پای شنای قورباغه با ضربه عمودی جایگزین و شنای کرال سینه متولد شد .

نخستین رقابت های بین المللی به نام قهرمانی 100 یارد جهان در سال 1858 در استرالیا بر گزار شد.

بعد از آن برگزاری مسابقات شنا در کشور های مختلف توسعه یافت و در نیمه قرن نوزدهم این مسابقات شروع شد.

در سال 1869 اولین دوره مسابقات شنای قهرمانی انگلستان بود .

در سال 1877 اولین دوره مسابقات شنای قهرمانی آمریکا بود .

در سال 1899 اولین دوره مسابقات شنای قهرمانی فرانسه بود.

در سال 1896 اولین دوره مسابقات شنا در بازیهای المپیک بود.

تاریخچه فدراسیون بین المللی شنا:

فدراسون بین المللی شنا (فینا) در سال 1908 بنیان شده است .جورج دبلیو دبی، موسس این فدراسیون بود .

طرز برگزاری مسابقات باعث شد مخالفت هایی به وجود آید که نتیجه آن برگزاری کنفرانس بین المللی لندن در سال 1908 شد و نتیجه این کنفرانس تاسیس فینا بود.

در سال 1928 کمیته بین المللی شنا و واتر پلو اوج گرفتند . در کنگره فینا که در همان سال برگزار شد جورج دبلیو هرن دبیرموسس فینا از سمت خود کناره گیری کرد و به عنوان اولین رئیس افتخاری فینا انتخاب شد.

در سال 1958 فینا پنجاهمین سالگرد خود را برگزار کرد، در این سال تعداد اعضای فینا به 75 فدراسیون ملی رسیده بود و در سال 1922 این تعداد به 137 فدراسیون ملی افزایش یافت.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با حرکات شنا و تاریخچه به وجود آمدن آن در جهان آشنا کنیم .

برای آشنایی با محصولات فرازاسپرت اینجا کلیک کنید.