خوشبختانه امروزه در زمینه تمرینات و حرکات ورزشی، رشته های مختلفی پدیدار شده و از طرف دیگر، پیشرفت های موجود در تکنولوژی و وسایل ورزشی، بستر رشد و شکوفایی علوم ورزشی را فراهم کرده است.

فراوانی و تنوع شاخه های ورزشی سبب شده همه افراد با هر سلیقه و شرایط بدنی و در هر سنی که باشند، بتوانند ورزش متناسب و مورد علاقه خود را یافته و آن را دنبال کنند.

شاخه های مختلف ورزش، در طول سالهای طولانی در قالب یک تفریح و سرگرمی به شکل حرفه و فعالیت درآمده اند تا حدی که امروزه دردنیا تبدیل شده اند به وسیله ای که انسانها را با هم متحد و آشنا نموده و بین آنها پیوند اخوت و برادری برقرار می کنند .

در واقع ورزش ترکیب شده از فعالیت های فیزیکی معمولی و مهارت های فردی ، که فعالیت هر فردی با یک هدف خاص و در محیطی به دور از محیط روزانه برای آمادگی قبل از مسابقه ، تفریح، سرگرمی و یا برای پیشرفت مهارت انجام میشود.

امروزه ورزش یکی از کارهایی است که به عناوین مختلف در دنیا مطرح شده و گروه های زیادی به شکل های مختلف با آن سر و کار دارند.

برخی از مردم ورزشکار حرفه ای هستند، عده ای ورزشکار ساده هستند و گروهی هم طرفدار و علاقه مند به ورزش و دیدن برنامه های آن میباشند.

به طور کلی میتوان مشاهده کرد که از زمان قدیم تا به حال ، درجهان بسیاری از ورزش های جدید و نوین ابداع شده اند، برخی از ورزش ها در طول زمان دچار تغییر شده و برخی هم از بین رفته اند.

ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع دسته بندی های ورزش و رشته های مربوط به آن ها  آشنا سازیم.

ورزش های گروهی :

ورزش های گروهی و چندنفره شامل : فوتبال /  والیبال /  بسکتبال /  فوتسال /  هاکی روی یخ /  کبدی /  هاکی روی چمن /  هندبال /  زو /  پینت بال /  آمادگی جسمانی و راگبی میباشند.

 

ورزش های حرکتی:

ورزش های حرکتی زیرمجموعه ی بزرگی از رشته های ورزشی را شامل میشود و به طور کلی به ورزش هایی گفته میشود که عضلات بدن را درگیر میکنند مانند:

ایروبیک /  دو  / پرش بانیزه /  پرش سه گام /  یوگا /  ورزش ناشنوایان /   پاراگلایدینگ/  پرش طول /  اسپینینگ /  پرتاب دیسک /  پیاده روی /  پرتاب گوی

ورزش های رزمی:

ورزش های رزمی آن دسته از حرکاتی هستند که به قدرت بدنی بالایی نیاز دارند و برای به دست آوردن مهارت در آن ها نیاز است مدت زمان تقریبا زیادی را به تمرین کردن اختصاص داد شامل:

بوکس /  کیک بوکسینگ /  جودو /  کاراته /  هاپکیدو /  تای چی چوان /  تکواندو /  شمشیر بازی /  کبدی /  کشتی آزاد /  کشتی فرنگی /  کشتی کچ /  ناگینتادو /  وزنه برداری /  ووشو /  کونگ فو/  کشتی آلیش /  سومو /  سامبو /  هاپکیدو / تانگ سودو/  آیکیدو /  جوجیتسو /  کندو /  مو آی تای /  سمبکالاه /  وینگ چون /  کاپوئیرا /  یایدو.

 

ورزش های فکری :

این دسته شامل ورزش هاییست که به قدرت بدنی و تحرک بالایی نیاز ندارند و تنها موردی که اهمیت دارد ذهن بازوهوش بالا میباشد.مانند:

شطرنج /  بریج / پوکر / ورق (پاسور)

ورزش با حیوانات:

ورزش هایی که اکثرا مسابقاتی  هستند و با کمک حیوانات انجام میشوند مانند:

گاوبازی /  شتردوانی /  سوارکاری /  چوگان /  اسب دوانی با مانع /  یورتمه دوانی /  بزکشی /  ارابه رانی /  ورزش با چهار پایان

ورزش های هوایی:

سقوط آزاد /  پاراگلایدینگ /  کایت سواری /  پروازبا بالن /  پرواز با گلایدر /  کایتینگ /  بانجی .

ورزش های مخاطره آمیز :

پارکو /  صخره نوردی /  یخ نوردی /  غار نوردی /  موتور کراس /  پرش بانجی /  پالیزه (اسکیتینگ) /  موج خوابی /  شهر نوردی /  باد سواری /  بند بازی /  ژیمناستیک /  تخته فنری /  بی ام ایکس /  آب لیزه (پالیزه روی آب) /  برف پالیزه (اسنوبوردینگ)

 

ورزش های موتوری:

مسابقه اتومبیل رانی /  مسابقه موتورسواری /  مسابقه هوانوردی /  مسابقه قایق رانی موتوری .

ورزش های صحرایی:

شامل کوهنوردی / غار نوردی /  شیرجه با چتر /  چتربازی /  دره نوردی /  چتربال سواری /  بالن سواری و آکروباتیک هوایی میشوند.

ورزش های قدرتی :

این گروه به قدرت بدنی بالا و تمرین  سخت نیاز دارند تا بتوانند به هدف خود برسند مانند:

ورزش باستانی /  وزنه برداری /  پرورش اندام /  بدن سازی و پاور لیفتینگ .

ورزش های راکتی:

ورزش هایی هستند که با راکت انجام میشوند و فرد باید مهارت کار با راکت را در آن ها بیاموزد مانند تنیس تنیس روی میز /  بدمینتون /  اسکواش /  راکتبال و کریکت .

ورزش های نشانه روی :

شامل تیراندازی با تفنگ /  تیراندازی با کمان /  بولینگ /  دارت /  پرتاب با چاقو /  ورزش های بیلیاردی /  اسنوکر /  دوک بازی /  هفت سنگ /  گلف /  تیله بازی /  گردو بازی /  ایت بال /  ناین بال میباشند.

 

ورزش های آبی:

همانطور که از اسم آن ها پیداست این رشته ها نیازمند تمرین در آب هستند و همچنین به انرژی بالایی نیاز دارند از جمله این ورزش ها میتوان شنا /  واترپلو /  اسکی روی آب /  شیرجه وغواصی را نام برد.

برای مشاهده مقالات ورزشی، اینجا کلیک کنید.

 

برای آشنایی بیشتر با محصولات فرازاسپرت اینجا کلیک کنید.