این بازی نوع جدید بازی سنتی چوگان با اسب است که دراین نوع بازی به جای اسب از دوچرخه استفاده می شود .این ورزش در سال 1891 به طور رسمی توسط ریچاد جی مکردی در ایرلند ابداع گردید. امروزه سایکل پولو در کشورهایی مانند ایالات متحده، فرانسه، هندوستان، ایرلند، آلمان، انگلستان، مجارستان، استرالیا و کانادا بازی می شود .

تاریخچه سایکل پولو:

همانطور که گفته شد این بازی توسط یک ایرلندی به نام ریچارد جی مکردی ابداع گردید .در همان سال اول، مسابقه سایکل پولو بین تیم های اسکالپ و اون هاست سی سی برگزار شد . در پایان قرن نوزدهم، بازی وارد انگلستان، ایالات متحده و فرانسه گردید .اولین مسابقه بین المللی در سال 1901 بین تیم های ایرلند و انگلستان برگزار شد . در مسابقات المپیک سال 1908 لندن، اولین بار این بازی انجام شد که در آن تیم ایرلند در مقابل تیم آلمان پیروز میدان شد و مدال طلا را از آن خود کرد. در طی دهه 1930 بازی در انگلستان به اوج محبوبیت خود رسید که در آن لیگ های منطقه ای برگزار می شد . در طول این مدت ، در فرانسه نیز این ورزش با تاسیس لیگ سایکل پلو به اوج خود رسید. آرام آرام بازیهای بین المللی بین فرانسه و انگلستان برگزار شد .

در دهه 1980 اوج گیری دو قدرت برتردر سایکل پولو یعنی هندوستان و ایالات متحده بود. انجمن رسمی سایکل پولو در سال 1996 در ایالات متحده برگزار شد . در سال 1999رقابتهای بعدی در ونکوور کانادا برگزار شد که در آن رقابتها ، هندوستان پیروز میدان شد .

در سال 2004 ایالات متحده فاتح میدان بود ، که در این رقابتها تیم های هندوستان ، کانادا، فرانسه و پاکستان حضور داشتند. امروزه بازیهای ساماندهی شده ای در آرژانتین، استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، انگلستان، هندوستان، ایرلند، مالزی، نیوزلند، پاکستان، آفریقای جنوبی، سریلانکا، سوئیس وایالات متحده انجام می شود .

در سال 2001 سایکل پولو توسط اتحادیه بین المللی دوچرخه سواران مجددا سازماندهی شد. نوع جدیدی از سایکل پولو در محدوده شهری نامیده می شود که در سال 2007 مورد توجه رسانه های ایالات متحده و کانادا قرار گرفت . این بازی کمتر حالت رسمی به خود گرفته است و دارای قوانینی است که برای محیط های شهری تطبیق داده شده است .

قوانین بازی:

در سال 2008 این بازی به دو شکل متداول وجود داشت :

  • بازی روی زمین سخت که بر روی آسفالت یا بتن انجام می شد .
  • بازی روی زمین چمن

بازی روی زمین های سخت در حدود هشت سال پیش در سیاتل آغاز شد . یکی از افراد سیاتل ، شخصی به نام ام بیل دوزر اخیرا مقاله ای در مورد بررسی این بازی در زمین های سخت نوشته است. در این مقاله او به بررسی این موضوع پرداخته که انواع بسیار مختلفی از این بازی وجود دارد که از شهری به شهر دیگر در خصوص قوانین، زمین بازی، نوع دوچرخه، چارچوب زمانی و … با یکدیگرتفاوت دارند .

بازی در روی زمین چمن که قدیمی ترین شکل این ورزش است، برروی یک زمین چمن مستطیل شکل انجام می شود که ابعاد آن بطور رسمی در حدود 150 در 100 متر می باشد، اما برای بازیهای غیر رسمی با هر ابعادی امکان پذیر است . علاوه بر این ابعاد رسمی این زمین می تواند در طول بین 120 تا 150 متر و عرض بین 80 تا 100 متغیر باشد. اما در قوانین فرانسوی این بازی ، زمین به ابعاد 80 در 100 متر را هم بطور رسمی مجازمی شمارند. قطر توپ بازی در حدود 30/5 تا 36/5 سانتیمتر متغیراست و طول چوگان مورد استفاده در بازی در حدود یک متر است .

در هر تیم 6 نفر وجود دارد که (در فرانسه 7 نفر) که 4 نفرآنها (در فرانسه5 نفر آنها) در یک زمان با هم در میدان بازی هستند و دو نفر دیگر به عنوان افراد ذخیره هستند . بازیهای بین المللی در حدود 30 دقیقه به طول می انجامد که متشکل از دوره های 7/5 دقیقه ای با نام (چوکار) می باشد . زمان اضافه بازی برای تعیین برنده بازی در حالتی که نتیجه بازی مساوی شده باشد ، به بازی اختصاص داده می شود . معمولا در وقت اضافه اندازه دروازه ها تعویض می شوند .

اگر خطای عمومی در نزدیکی دروازه صورت بگیرد ، تیمی که برروی او خطا صورت گرفته است ،صاحب یک گل می شود . در هنگام وقوع خطاهای عمدی ویا خطاهای خطرناک، داور بازی می تواند فرد خاطی را با یکی از بازیکنهای ذخیره عوض کند .

برای مشاهده مقالات ورزشی بیشتر کلیک کنید