همان طور که قبلا اشاره کردیم ورزش فواید بسیاری برای بدن انسان دارد. علاوه بر اینکه آمادگی جسمانی فرد را بالا می برد، باعث سلامت عمومی نیز می شود.

از آنجایی که بسیاری از افراد به دلیل نداشتن زمان کافی ورزش نمی کنند ،با دانستن فواید ورزش صبحگاهی میتوان درآن ها انگیزه ای ایجاد کرد تا قبل از فعالیت روزانه اندکی ورزش کنند.

ورزش صبحگاهی باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.بدن انسان بعد از تمرینات ورزشی، کالری بیشتری می سوزاند.تحقیقات نشان داده که تا 14 ساعت بعد از ورزش کردن، بدن 190 کالری اضافی را می سوزاند.

در این مقاله قصد داریم شما را با چند مورد از فواید ورزش صبحگاهی آشنا کنیم:

اثرات ورزش صبحگاهی بر سلامت مغز:

فعالیت های بدنی به طور کلی به دلیل افزایش خون رسانی به مغز، آزاد شدن هورمون های آرام بخش و رشد سلول های مغزی باعث بهبود عملکرد مغزو افزایش حافظه میشوند. ورزش کردن در ابتدای صبح مانع از سکته های مغزی و قلبی می شود، همچنین در جلوگیری ازآلزایمر بسیار مفید است.

سیرتا پیاز ورزش صبحگاهی ؛ از فواید و عوارض تا تغذیه و اصول مهم

کاهش افسردگی و استرس:

فعالیت های ورزشی باعث ترشح هورمون شادی مانند اندورفین می شود که می تواند از بروز بیماری های روحی و روانی مانند افسردگی جلوگیری کند.

تاثیر ورزش بر روی سیستم انتقال پیام های عصبی مانند تاثیر داروهای ضد افسردگی است.همچنین ورزش صبحگاهی باعث کاهش عصبانیت و احساس نا امیدی می شود و در نتیجه موجب می شود که فرد با انگیزه بیشتر و احساس مثبت روز خود را شروع کند.

اثر ورزش صبحگاهی بر رشد عضلات:

سطح هورمون تستسترون در هنگام صبح موقع بیدار شدن از خواب بسیار بالاست واین هورمون بر رشد بهترعضلات تاثیر زیادی دارد .به همین دلیل می توان در ابتدای صبح که سطح هورمون تستسترون بالاست با ورزش کردن عضلات را بهتر تقویت کرد.

تمرینات کششی برای ورزش صبحگاهی

اثر ورزش صبحگاهی بر پوست:

اگرچه ورزش در هر زمانی از روز انجام شود تاثیر مثبت بر روی پوست دارد ،ولی بررسی ها نشان داده، افرادی که ورزش را صبح ها و ابتدای روز انجام می دهند پوستی شفاف تر و درخشان تر دارند.بنابراین با اختصاص دادن زمان کوتاهی از ابتدای روزخود به فعالیت ورزشی می توانید سلامتی و درخشندگی پوست خود را تضمین کنید.

اثر ورزش صبحگاهی بر روی خواب بهتر:

ورزش صبحگاهی باعث بهبود کیفیت خواب شما در شب می شود.همچنین باعث می شود تا درصبح روز بعد راحت تر از خواب بیدار شوید.با ورزش کردن هورمون استرس مانند آدرنالین آزاد می شود .هنگامی که صبح ورزش می کنید این هورمون به تدریج کاهش یافته وتا شب بدن به آرامش می رسد، ولی هنگامی که در عصر یا شب ورزش می کنید افزایش آدرنالین روی خواب شما تاثیر می گذارد و مانع خواب راحت می شود.

300 ورزشكار در همايش ورزش صبحگاهي بانوان همدان شركت كردند - ایرنا

اثر مثبت ورزش صبحگاهی بر عملکرد قلب و عروق:

ورزش صبحگاهی باعث کنترل فشار خون و پیشگیری از حملات قلبی می شود.بیشتر اوقات سکته های قلبی در ابتدای صبح اتفاق می افتد و با تمرینات ورزشی در صبح از بروز سکته جلوگیری می شود.

اثر ورزش صبحگاهی بر چربی سوزی:

ورزش به طور کلی باعث چربی سوزی می شود .اما ورزش در ابتدای روز موجب می شود تا چربی بیشتری سوزانده شود زیرا هنگامی که در اول صبح و به صورت ناشتا ورزش می کنید اکسیداسیون چربی به طور طبیعی و با کارایی بالا انجام می شود.

ورزش صبحگاهی موجب می شود که متابولیسم  بدن بیشتر شود و در طول روز کالری بیشتری سوزانده شود. به همین دلیل باعث کاهش ابتلا به دیابت می شود.

ورزش به طور کلی تاثیر مستقیم بر سلامت جسم و روح دارد.ورزش روزانه و منظم می تواند از بروز بیماری هایی مانند پوکی استخوان ،دیابت ،فشار خون،بیماری های قلبی عروقی و همچنین بیماری های روحی و روانی مانند استرس و افسردگی جلوگیری می کند.

با توجه به فواید ورزش صبحگاهی و منظم که در بالا اشاره شد، می توانید با برنامه ریزی و کاستن از خواب صبحگاهی، سلامت جسم و روح خود را تضمین کنید و روزی را با نشاط و سلامتی آغاز کنید.