بطور کلی دسته بندی های مختلفی برای سبک های فوتبال دستی وجود دارند. در فرازاسپرت به بررسی سبک های مختلف فوتبال دستی میپردازیم.

گروهی آن را به چهار دسته و گروهی دیگر آن ها را به شش دسته تقسیم میکنند. گروه اول این چهار سبک را بصورت ذکر شده در ذیل بیان میکنند:

انواع سبک های فوتبال دستی
  • سبک آلمانی
  • سبک آمریکایی
  • سبک فرانسوی
  • سبک ایتالیایی

بررسی 6 سبک فوتبال دستی

گروه دوم اعتقاد دارند شش سبک فوتبال دستی وجود دارد و نام این سبک ها از کشور های صاحب سبک فوتبال دستی گرفته شده است شامل:

  • سبک آلمانی
  • سبک فرانسوی
  • سبک آمریکایی
  • سبک اسپانیایی
  • سبک ایتالیایی
  • سبک جمهوری چک

تمایز سبک ها از هم بر اساس میز فوتبال دستی و کشورهایی که در آن ها بازی میشود انجام میگیرد. اگرچه سبک های متفاوتی وجود دارند اما قوانین بازی یکسان میباشند و از قواعد استاندارد فوتبال دستی پیروی میکنند و با دانستن این قواعد میتوان بصورت حرفه ای به انجام بازی پرداخت و حریف را مغلوب کرد. در ادامه به شرح سبک های مختلف پرداخته میشود.

سبک فوتبال دستی آلمانی

در سبک آلمانی جنس بعضی از میز ها از آکریلیک و یا شیشه  و جنس آدمک و توپ از جنس پلاستیک است.

سرعت بازی بسیار بالا است و توپ در بازی با سرعت بالایی حرکت میکند. همچنین قطعات لغزنده میز موجب افزایش سرعت توپ در بازی میشوند و همین موضوع منجر به سخت تر شدن بازی میشود.

نام دیگر این سبک کیکر میباشد. به جهت قدمت بالای این بازی در آلمان در این سبک میزها کاملت ری میباشند و میله ها آنقدر روان میباشند که کنترل توپ را دشوار میکنند.

با توجه به مطالب عنوان شده میتوان نتیجه گرفت که در این سبک بازی بصورت قدرتی و با سرعت بالا انجام میشود بنابراین زیبایی و هیجان بازی دو چندان میگردد.

سبک فرانسوی فوتبال دستی

در این سبک ، توپ از چوب پنبه و آدمک ها از فلز(آلومینیوم) ساخته میشوند ، میز ها شبیه کفپوش های پلاستیکی هستند و دارای میله های تلسکوپی میباشند . نکته جالب توجه این است که در این سبک توپ همانند یک بازی فوتبال واقعی  باید از خط دروازه عبور کند . بنابراین در سبک فرانسوی، بازی آرام و با سرعت کمتری انجام میگردد.

سبک آمریکایی فوتبال دستی

در سبک آمریکایی  ضربه های هدفمند، کنترل ونگهداشتن توپ بسیار اهمیت دارد و درواقع بازی ، یک بازی ترکیبی است.

جنس میزها در این سبک از جنس چوب و جنس توپ از پلاستیک فشرده مقاوم هستند. تفاوت این سبک با دیگر سبک ها این است که سه آدمک در جلوی دروازه قرار میگیرد.

سبک اسپانیایی فوتبال دستی

در سبک اسپانیایی که سبکی متمایز و خاص میباشد میزها شباهت دقیقی به فوتبال واقعی دارند که در آن یک دروازه بان، سه دفاع ، سه هافبک و چهار فوروارد طراحی شد است و آدمک ها دارای یک یا چند انگشت هستند .

با توجه به بازی بازیکنان و تمرکز و هماهنگی بین چشم ها و دستان یک بازی مهارتی انجام میگیرد. 

سبک ایتالیایی فوتبال دستی

در سبک ایتالیایی برای سرعت گرفتن بازی ، کف میز ها از شیشه  و برای کاهش سرعت توپ ، اطراف محوطه  بازی از پلاستیک ساخته شده است . این سبک را میتوان ترکیبی از همه سبک ها دانست.

سبک جمهوری چک فوتبال دستی

در کشور جمهوری چک بازی فوتبال دستی شباهت زیادی به بازی در آلمان و آمریکا دارد.

میله ها در این سبک فاقد یاتاقان و بلبرینگ هستند بنابراین کنترل آن ها و حفظ تعادل توپ دشوار است و منجر به سخت تر شدن بازی میشود. بازیکنان در این سبک تلاش میکنند که ضربه های هدفمندی را انجام دهند.

نام دیگر فوتبال دستی در این کشور فوتبالک یا کالکو میباشد.

بررسی سبک های مختلف فوتبال دستی

جمع بندی

در این مقاله از فرازاسپرت به بررسی سبک های مختلف فوتبال دستی پرداختیم و 6 سبک اصلی آن را بررسی کردیم.