باتوجه به بازی‌ها و سرگرمی‌های متنوع و مهیجی که امروزه در بازار عرضه می‌شود، افراد برای گذراندن اوقات فراغت و سرگرم شدن بازی‌های متفاوتی را انتخاب می‌کنند. یکی از هیجان انگیزترین سرگرمی ها، فوتبال دستی می‌باشد. در این بازی جذاب، اعضای خانواده گرد هم جمع شده و بصورت تکی یا تیمی با هم به رقابت می‌پردازند. اما قبل از خرید فوتبال دستی باید به چند نکته جهت راهنمای خرید فوتبال‌ دستی دقت فرمایید.

راهنمای خرید فوتبال‌ دستی

در راهنمای خرید فوتبال دستی باید به نکات مختلفی توجه داشت، که این نکات عبارتند از:

  • اندازه فوتبال دستی
  • تعداد دروازه بان ها
  • شیب زمین بازی و زاویه آدمک ها
  • جنس و کیفیت میله‌ها و دسته ها
  • جنس فوتبال دستی
  • انواع میز فوتبال دستی

در ادامه به شرح هر یک از موارد بالا میپردازیم.

راهنمای خرید فوتبال دستی
راهنمای خرید فوتبال دستی

اندازه فوتبال دستی

قبل از خرید فوتبال دستی باید به ابعاد و اندازه آن دقت کنید. دسته از آن‌ها مناسب فضای باز و فضاهایی مانند باشگاه‌ها هستند و معمولا ابعاد بزرگتری دارند و دسته‌ی دیگر ابعاد کوچکتری دارند و مناسب برای فضاهای بسته مانند خانه‌ها هستند.

بعضی از آن‌ها دارای پایه ثابت یا متحرک هستند و بازی بصورت ایستاده انجام می‌شود اما نوع دیگر بدون پایه هستند، برروی زمین قرار میگیرند و بازی بصورت نشسته انجام میگیرد. انواعی از آن‌ها پایه هایی تاشو دارند و بسیار مناسب برای فضاهای کوچکتر مانند منازل می‌باشند و جای کمتری را اشغال می‌کنند.

علاوه بر اینکه باید به سایز میز مستطیل بازی دقت شود باید به ابعاد میله‌ها و دسته‌ها هم توجه شود زیرا آن‌ها نیز فضای قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند.

تعداد دروازه بان ها در راهنمای خرید فوتبال‌ دستی

فوتبال دستی‌ها از نظر تعداد دروازه بان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. دروازه بان تکی.
  2. دروازه بان سه تایی.

اگر به دنبال این هستید که بصورت حرفه‌ای بازی کنید و مهارت‌های خود را افزایش دهید فوتبال دستی تک دروازه بان انتخاب کنید زیرا بازی در این حالت سخت‌تر و حرفه‌ای‌تر است بنابراین هیجان بیشتری هم دارد. اما اگر به دنبال بازی ساده‌تری هستید یا بازی را برای کودکان تهیه می‌کنید یا تمایل دارید سرعت بازی بیشتر باشد پیشنهاد می‌شود که نوع سه دروازه بان آن را انتخاب کنید.

اگر تمایل دارید هر دو نوع سبک بازی را انجام دهید فوتبال دستی‌های جدید را تهیه کنید که قابلیت تغییر دروازه بان به یک عدد یا سه عدد را دارد.

شیب زمین بازی و زاویه آدمک ها

زمین بازی نباید دارای شیب به یک طرف باشد زیرا در این صورت توپ به یک طرف راحت حرکت کرده و زودتر گل می‌شود و بازی منصفانه نخواهد بود. بنابراین فوتبال دستی را انتخاب کنید که در حالت تراز قرار بگیرد و به یک سمت شیب نداشته باشد.

همچنین به زاویه و جهت آدمک‌های بازی دقت کنید. آدمک‌های هر بازیکن باید جهتی به طرف دروازه حریف داشته باشد و زاویه‌ای به آن سمت داشته باشند. در غیر این صورت حرکت دادن آن‌ها دشوار است و بازی بدون نقص نخواهد بود.

جنس و کیفیت میله‌ها و دسته ها

از موارد مورد اهمیت دیگری که لازم است قبل از خرید فوتیال دستی به آن توجه شود کیفیت میله‌ها و دسته‌های بازی می‌باشد. میله‌ها و دسته‌ها باید با کیفیت بالا باشند. هنگام بازی دسته‌ها نباید طوری باشند که دست را خسته و یا اذیت کنند. همچنین دست باید کنترل کامل دسته را داشته باشد و نباید از روی دسته‌ها سر بخورد.

میله‌های تو خالی مقاومت کمتری دارند ولی برای کودکان مناسب هستند زیرا راحت‌تر تکان میخورند و میچرخند. اما میله‌های توپر برای افراد بزرگسال مناسب‌تر می‌باشند زیرا ضمن مقاوم بودن با سرعت کمتری میچرخند.

جنس فوتبال دستی

از نظر متریال بکار رفته در فوتبال دستی انواع متفاوتی وجود دارند. می‌توان آن‌ها را با چوب، ام دی اف، شیشه و غیره ساخت. ام دی اف مقاوت بالایی نسبت به رطوبت، موریانه، ضربه و غیره دارد.

راهنمای خرید فوتبال دستی
راهنمای خرید فوتبال دستی

انواع میز فوتبال دستی

برای راهنمای خرید فوتبال‌ دستی باید در نظر داشته باشید که، میز فوتبال دستی استاندارد یا پایه دار نسبت به دیگر مدل‌ها طرفداران بیشتری دارد و بعد از بازی در جای خود قرار میگیرد اگر پایه تاشو داشته باشد می‌توان آن را به حالت ایستاده قرار داد. اگر در ساخت فوتبال دستی از چوب طبیعی استفاده شده باشد مسلما وزن سنگین‌تر و قیمت بالاتری دارد اما هر چه ام دی اف بیشتری به کار رفته باشد وزن و قیمت هم مناسب‌تر می‌شود.

نکته: این فوتبال دستی ایستاده دارای ۸ میله برای استفاده ۲ تا ۴ نفر به طور همزمان است.

انواع میز فوتبال دستی
انواع میز فوتبال دستی

فوتبال دستی رومیزی در ابعاد کوچتر ساخته می‌شود معمولا از ام دی اف و پلاستک در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود بنابراین وزن سبکی دارند و قابلیت جابجایی به محیط‌ها و فضاهای مختلف را دارا می‌باشند. این مدل برای کودکان مناسبتر است زیرا منجر به سرگرمی و یادگیری آن‌ها می‌شود.

همچنین برای افرادی که فضای کمی در خانه دارند مناسب است زیرا به راحتی جابجا می‌شود. به این نوع فوتبال دستی مینی فوتبال دستی هم میگویند. مزیت دیگر این مدل‌ها این است که قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‌های ایستاده دارند.

نکته: به دلیل آنکه برای بازی کردن با این مدل‌ها نیاز به نشستن بر روی زمین است، مهم است سطح زمین نرم باشد.

جمع بندی

برای خرید انواع فوتبال دستی و میز تنیس به فروشگاه سایت فراز اسپرت سر زده و از محصولات آن بازدید نمایید