مقدمه:

در مقالات قبلی انواع دستگاه های ورزشی موثر بر فرم دهی سریع و کاهش وزن معرفی شدند. همچنین درباره دستگاه ورزشی تردمیل، دوچرخه ثابت و اسکی فضایی به صورت اختصاصی مطالبی ارائه شده است. همچنین در مطالب قبلی دستگاه جدیدی به نام پله نورد را معرفی کردیم و شیوه کار با آن را شرح دادیم در اینجا سعی دارم تا شما را با فواید این وسیله ورزشی آشنا کنیم.

فواید تمرین با پله نورد:

تاثیر بر قلب و قدرت بدنی: هنگامی که ورزشکار با این وسیله تمرین میکند اکسیژن زیادی جذب میکند و در نتیجه اکسیژن رسانی به عضلات فعال بدن او با سرعت بیشتری انجام میشود. اگر تمرین با پله نورد ادامه پیدا کند و البته تمرین ها  به طور منظم شکل بگیرد نتایج خوبی را برای بدن به دنبال خواهد داشت. اکسیژن رسانی سریع تر و بهتر به عضلات رابطه مستقیمی با کارکرد آن ها دارد. بنابراین تمرین منظم با این دستگاه موجب افزایش توانایی قلب و عروق فرد ورزشکار میشود و در ادامه این بهبود منجر به بهبود توانایی بدن در انجام فعالیت های روزمره خواهد بود.

بهبود عملکرد عضلات:

به طور کلی دستگاه هایی که با جاذبه درگیر هستند و با این نیرو مقابله میکنند نیروی زیادی را به عضلات بدن وارد میکنند و منجر به تقویت عضلات درگیر در تمرین میگردند. پله نوردی هم یکی از بهترین وسایل ورزشی برای تقویت عضلات پا میباشد و تاثیر آن بیشتر بر عضلات اصلی پایین تنه است و فشاری که به عضلات پا وارد میشود تا با نیروی جاذبه زمین مقابله کند ، قدرت و استقامت این عضلات را بالا میبرد و بسیار تاثیرگذار است. به دلیل کالری سوزی بالایی که پله نورد دارد منجر به کاهش وزن و لاغری میشود. اما دقت کنید در صورتی که تمرین به صورت آرام و در مدت طولانی انجام شود همانند سایر وسایل ورزشی منجر به افزایش حجم عضلات مخصوصا عضلات پا میگردد.

افزایش سوخت و ساز بدن:

همانطور که بیان شد در تمرین با پله نورد عضلات پا مخصوصا عضلات بزرگی مانند گلوتئال، همسترینگ و چهار سر ران  با نیروی جاذبه مقابله میکنند و فشار زیادی بر روی این عضلات وجود دارد به طوری که حتی در زمان استراحت هم متابولیسم آن ها بالا می ماند. نقش سلول های میتوکندری، انجام سوخت و ساز و تنفس سلول هاست و این سلول ها حاوی آنزیم های چربی سوز و هوازی هستند، بنابراین تمریناتی مانند پله نورد که این سلول ها را افزایش میدهند منجر به افزایش متابولیسم بدن میگردند ، هنگامی که سوخت و ساز و متابولیسم در بدن بالا میرود به دنبال آن کالری سوزی افزایش پیدا میکند.

نکات ضروری قبل از شروع کار با پله نورد:

یکی از مواردی که باید قبل از شروع کار با پله نورد بدانید این است که قبل از تمرین اطمینان پیدا کنید که مهارت کار با این وسیله را دارید زیرا استپر ها دستگاه های سخت و نفس گیر هستند و حتی ممکن است منجر به آسیب، به عضلات پا مخصوصا زانو ها شوند . توصیه میشود برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی ابتدا با سایر وسایل ورزشی مهارت های خود را افزایش دهید و عضلات بدن خود را تقویت کنید سپس خیلی آرام آرام کار با پله نورد را شروع کنید و تمرینات خود را به مراتب و در طول زمان سخت تر و فشرده تر سازید.

در طول تمرین برای اطمینان دسته های دستگاه را نگه دارید تا خستگی عضلات پا منجر به افتادن و آسیب دیدن تان نگردد.

در مدل هایی که سنجش ضربان قلب دارند و میزان کالری سوزی را اندازه میگیرند هنگامی که دسته را نگه میدارید، دستگاه بر طبق تنظیمات پیش فرض خود ضربان قلب و میزان تمرین شما را بر روی نمایشگر نشان میدهد.

باید به شما بگوییم که دستگاه پله یکی از بهترین گزینه ها برای انجام تمرینات هوازی است. در نتیجه اگر قصد دارید این گونه تمرینات را انجام دهید حتما کار با این وسیله را شروع کنید تا در مدتی کوتاه نتایج شگفت انگیزی مشاهده کنید.

نکته حائز اهمیت این است که تاثیر این وسیله حتی از پیاده روی هم بیشتر است پس میتوان گفت این دستگاه جایگزین مناسبی برای پیاده روی است.