ورزش تنها در فعالیت جسمانی تعریف نمی شود.انواع بسیاری از ورزش های امروزی مانند اسکیت،پینگ پنگ،اسکی،بسکتبال،شناو… حرفه ای هستند و نیاز به یاد گیری دارند، همچنین کار فکری زیادی را می طلبند.بنابراین این نوع ورزش ها قابلیت های پیچیده ی مغز از جمله درست عمل کردن و درست تصمیم گرفتن را تقویت می کنند.همچنین باعث چالاکی و سریع بودن فرد می شوند.

بنابراین در افراد غیر ورزشکار، این قابلیت های مغزخاموش می ماند،و به تدریج ذهن تنبل وسست می شود و حتی باعث افسردگی می شود.

در این مقاله سعی داریم شما را با چند نمونه از اثرات مثبت ورزش بر ذهن و روح افراد آشنا کنیم.

اثرات مثبت ورزش بر سلامت روان | پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه

1-بالا بردن سطح اعتماد به نفس

ورزش باعث می شود ذهنیت مثبت را نسبت به خود افزایش دهید.بنابراین اعتماد به نفس افزایش می یابد.

2-کاهش استرس و اضطراب

ورزش کردن باعث ترشح مواد شیمیایی در بدن می شود،که مانع از بروز اضطراب می گردد. ورزش های هوازی تا حد زیادی باعث کاهش استرس و اضطراب می شوند.

3-افزایش حافظه

اگرتمرینات ورزشی، به طور مداوم انجام شوند، منجر به افزایش حافظه و قدرت یاد گیری می گردند.زیرا ورزش کردن تولید سلول های هیپوکامپوس را افزایش می دهد که  این سلول ها قدرت حافظه و یاد گیری را بالا می برند.

روانشناسی ورزشی

4-کاهش اعتیاد

در هنگام ورزش، بدن دوپامین ترشح می کند.این هورمون، هورمونی است که به هنگام لذت ،ترشح می شود، این لذت می تواند از ورزش،مواد مخدر،غذاخوردن و… باشد. همچنین ناگفته نماند که ورزش می تواند اعتیاد به مواد دیگر را هم کاهش دهد که این یکی از اثرات مهم و تاثیرگذار ورزش است.

5-افزایش آرامش

این تمارین ،برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند بسیار مفید است . حرکات ورزشی، پنج تا شش ساعت قبل از خواب دمای بدن را افزایش می دهند.زمانی که دمای بدن چند ساعت بعد به حالت نرمال باز گردد ،احساس خواب به وجود می آید.

6-افزایش انرژی

تحقیقات نشان داده است که افرادی که به طور مداوم ورزش می کنند انرژی بیشتری دارند وتوانایی و قدرت انجام کارهای مختلف در آنها بیشتر می باشد.

7-افزایش خلاقیت

قدرت خلاقیت تا دو ساعت بعد از انجام ورزش افزایش می یابد.ورزش کردن در فضای آزاد تاثیر بیشتری بر روی خلاقیت دارد.

8-اثرات ورزش بر ذهن و روح

می دانیم که هر چه قدر سن بالا می رود مغزهم تحلیل می رودو احتمال بروز بیماری هایی همچون آلزایمر افزایش می یابد. ورزش کردن باعث افزایش هورمون هیپوکامپوس در مغز می شود که تا حد زیادی از تحلیل رفتن مغز و ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند.

9-افزایش شادی

تحقیقات نشان داده است که ورزش باعث تولید بیشتر یک ماده شیمیایی به نام “سروتونین” می شود که از بروز افسردگی جلوگیری می کند.از طرف دیگر با ورزش کردن، تولید “اندورفین” و “اپی نفرین” و “سیتوکین ها ” نیزافزایش مییابد و این مواد به طور طبیعی باعث بالا بردن سطح هوشیاری و روحیه ی عمومی فرد شده و احساس انرژی و شادابی بیشتری به فرد می دهد.

تاثیر ورزش بر افزایش شادی

10-بهبود در زندگی خانوادگی و اجتماعی افراد

می دانیم که یک شخص ورزشکاراز تنبلی و کسالت دوری می کند و علاوه بر داشتن تناسب اندام از روحیه ی بالاو شادابی نیزبر خوردار است.این امر موجب تضمین ارتباطات فرد در زندگی روزمره،چه در خانواده و چه در اجتماع یا محیط کار می شود.  

11-افزایش تاثیر انرژی بر دیگران

افراد در ورزش گروهی باعث ایجاد انگیزه در یکدیگر می شوند و تاثیر مثبت بر یکدیگر می گذارنند.همچنین باعث افزایش قدرت افراد می شود .

با توجه به این چند مورد که اشاره کردیم دریافتیم که اگر زمان کمی را در روز به ورزش اختصاص دهیم ،تاثیر بسزایی در زندگی خود چه از نظر روحی و روانی و چه در تعاملات اجتماعی خواهیم گذاشت و موجب بهبود روابط خانوادگی و اجتماعی می شویم.