امروزه در حالی که اکثر مردم  فوتبال دستی را به عنوان یک بازی تفریحی نگاه می‌کنند، این بازی در سطح جهانی به عنوان یک ورزش شناخته شده و هر ساله مسابقات فوتبال دستی در سطح جهانی برگزار می‌شود و گروهی از مردم آن را به صورت حرفه ای دنبال می‌کنند. امروزه این بازی محبوبیت زیادی را به خود اختصاص داده است به طوری  که هر روزه مردم  بیشتری راجب آن علاقه مند شده و جذب آن میشوند.

انواع مسابقات فوتبال دستی

سه نوع مسابقه جهانی برای فوتبال دستی وجود دارد.

مسابقات جام جهانی فوتبال دستی: سالی یک بار رخ میدهد. اغلب کشور ها سعی در برنده شدن در این مسابقه را داشته و جایزه برد در این مسابقه ، مبلغ دویست و پنجاه هزار دلار است.

مسابقات جهانی تورنادو:یک نوع مسابقه جهانی است که فقط با میزهای تورنادو صورت می‌گیرد و اغلب در ایالات متحده برگزار میشود.

مسابقات قهرمانی جهان: یک رویداد است که سالانه یک بار رخ میدهد. میز های استفاده شده در این مسابقه عمدتا بونزینی، لئونهارت و گارلاندو می باشد.

این مسابقات در طی 5 دست صورت گرفته ؛ و بازیکنی برنده است که 3 دست از 5 دست بازی را ببرد.

هر دست پانزده دقیقه و تایم استراحت بین هر دست سی ثانیه می‌باشد. به طور معمولا برای برد در هر دست تعداد گل ها باید ده یا پانزده گل بوده و در برخی از بازی ها این تعداد به هفت میرسد.

قوانین مسابقات فوتبال دستی

itsf (فدراسیون جهانی فوتبال دستی) قوانینی را وضع  کرده است تا همانند تمامی مسابقات و رویداد ها دیگر؛ همه شرکت کنندگان از آن لذت ببرند.

  • چرخش سیصد و شصت (360)درجه میله ممنوع،در صورت عدم رعایت توپ از شما گرفته شده و بازیکن حریف ضربه خود را از آدمک های 5 نفره خود آغاز میکند.
  • تکان دادن میز ممنوع، در صورتی که شما دست خود را به گونه ای قرار دهید که
  • میز تکان بخورد یا خم شود. توپ از شما گرفته شده و اگر شما این کار را دو بار انجام دهید؛چه از قصد چه از روی حواس پرتی به حریف شما یک پنالتی از قسمت میله سه نفره داده خواهد شد.
  • بی احترامی ممنوع، در طی بازی بازیکنان نباید احترام به یک دیگر را فراموش کنند. در صورت رویت توهین وبی احترامی یک پنالتی از آدمک های سه نفره ، و در صورت ادامه دار بودن بازنده اعلام کردن فرد را در پی خواهد داشت.
  • اگر ضربه به گونه ای زده شود که توپ به داخل دروازه رفته و سپس به بیرون باز گردد،گل محسوب می‌شودو بازی متوقف و از سر گرفته می‌شود.
  • محدودیت زمانی برای شروع، اگر توپ رو به روی آدمک 3 نفره باشد 15 ثانیه و اگر روبه به روی آدمک های 5 نفره باشد 10 ثانیه فرصت ضربه دارید وگرنه توپ از شما گرفته خواهد شد و مالکیت آن به حریفتان خواهد رسید.  
  • تمامی بازیکنان موظف اند با ست ورزشی و کفش ورزشی حاضر شوند.
  • در مسابقات برای شروع بازی از سکه(شیر یا خط) استفاده می‌کنند.
  • در زمان شروع بازی با قرار دادن توپ در زیر پای آدمک ها و به تیم حریف اعلام آمادگی کند و تا زمان اعلام آمادگی از سوی تیم حریف بازی آغاز نمی‌شود.
  • اگر تا قبل از شروع شدن بازی ، تیم یا بازیکن به ازای گل زده مهره چرتکه موجود در اطراف میز را حرکت ندهد(چه سهوی چه عمدا)؛ آن گل حساب نخواهد شد.
  • اگر توپ در بازی به گونه ای قرار گرفت که هیچ یک از آدمک ها توانایی حرکت آن را نداشته باشند. اگر توپ به بازیکن یا دروازه تیمی نزدیک باشد توپ باید به آن تیم تحویل داده شده و او بازی را ردیف دارای دو آدمک ( خط دفاع) آغاز کند و اگر توپ در وسط زمین بود توپ به آخرین تیمی که گل خورده داده و توسط ردیف آدمک پنج نفره بازی آغاز میشود.
  • ترک کردن بازی بدون گرفتن وقت استراحت و جدا کردن دست ها از میله ها خطا دارد
  • صحبت و حرکت آدمکی که توپ در زیر پای آن نیست.خطا دارد.
  • درخواست بیش از حد زمان استراحت در مواردی باعث اعلام شدن بازنده و یا محرومیت می‌شود.
  • هنگامی که توپ زیر پای آدمک باشد بازیکن حق ندارد که دست خود را از روی میله بردارد باید برای زدن ضربه حداقل یک پاس به دیگر آدمک خود بدهد
  • رعایت نکردن موارد بالا موجب تذکر،محرومیت،اخطار و جریمه می‌شود.
مسابقات فوتبال دستی
مسابقات فوتبال دستی

انواع میز های مسابقات فوتبال دستی

پنج نوع از میزهای فوتبال‌ دستی رایج مورد استفاده در مسابقات شامل:

  • تورنادو
  • لئونهارت
  • گارلندو
  • بونزینی
  • فایر بال

میز بونزینی

مدل بونزینی (Bonzini) یک شرکت تولیدی فوتبال دستی اروپایی که در کشور فرانسه وجود دارد. که در سال ۱۹۲۷  به وجود آمد. میزهای فوتبال دستی آن با کیفیت بالا ساخته و سبک و مدل متفاوتی نسبت به میزهای فوتبال دستی دیگر دارد. معروف ترین مدل ان B60 است که امکان کنترل نهایی توپ را به راحتی ایجاد می‌کند. از این مدل در مسابقات جهانی بسیار استفاده می‌شود.

مدل توپ

زرد رنگ،کلاسیک و مورد تایید itsf( فدراسیون جهانی فوتبال دستی)

سبک ترین نوع توپ را دارد.جنس  آن ها معمولا ترکیبی از پلاستیک و چوب پنبه است.

مدل آدمک

با بقیه میزها متفاوت است.

علاوه بر قیافه آنها . تفاوتشان در وزن و قرار گیری آنهاست

دسته میز ها

در طی مسابقات به دلیل نوع خاص میز ورزشکاران موظف هستند که دسته های آن را تهیه کرده و به صورت شخصی از آن استفاده نمایند.

میز لئونهارت

مدل لئونهارت (Leonhart) این میز دهه هاست که رتبه اول  میزها را در آلمان از آن خود کرده است. ای میز بدنه ای ضد خش داشته و هماهنگی جنس توپ بازی با جنس آدمک ها و کف میز سسب شدن تا آن به یکی از میزهای مورد علاقه ورزشکاران تبدیل شود.هفتاد سال است که از طراحی آن گذشته است اما تغییر آنچنانی در آن دیدن نمی‌شود.سبک بازی این میز به گونه ایست که علاقه مندان به آن بیشتر در اروپا دیده می‌شوند.

مدل توپ

در رده توپ های تنبل(از نظر سرعت)به شما می‌رود، اغلب توپ ها در زمینی غیر از زمین خود اکثر توانایی خود را از دست میدهند. توپ لئونهارت از معدود توپ هایی است که می توان از آن در تمامی زمین ها استفاده کرد. میزان چسبندگی و سرعت آن  فوق العاده است. و جز توپ های محبوب به شمار می‌رود.

مدل میز

میزهای لئونهارت آدمک های منحصر به فرد خود را دارد.طراحی آنها به گونه ای است که آدمک های فلزی کلاه نقاب دار به سر خود گذاشته اند.

مدل دسته میز

دسته های آن حالت صاف دارند از نقاط قوت این نوع دسته میتوان به این اشاره کرد که به آسانی از دست سر نمی خورد. بسیار خوش دست است. این نوع دسته نسبت به سایر دسته ها کشیدگی بیشتری دارد.

میز تورنادو

مدل تورنادو (tornado) متعلق به کشور آمریکا است ویژگی های همچون سطح مستحکم و بدنه محکم و کیفیت بالای قطعات موجب شده که این میز به عنوان میز رسمی مسابقات فوتبال دستی در کل ایالات متحده شناخته شود.

مدل توپ

توپ ان قرمز رنگ و پرز دار است. از این نوع توپ فقط میتوان در زمین خودش استفاده کرد.جنس آن نیزاز پلاستیک فشرده شده و چوب پنبه است.

مدل آدمک

طراحی آن به روز بوده، نکته قابل توجه در مورد آنها مقدار سرب به کار رفته در قسمت سر آنهاست که موجب می‌شود در حالت عادی آدمک به سمت پایین سقوط نکرده و به طور ایستاده(عمودی) باقی بماند.

دسته میزها

مدل این دسته ها هشت ضلعی است که به دلیل ساختار و طراحی به کار رفته مانع از عرق کردن دست ها موقع بازی می‌شود و در دو جنس چوبی و پلاستیکی عرضه می‌شود.

مدل گارلاندو (Garlando) ساخته کشور ایتالیاست و در کیفیت مواد رتبه دوم را دارد.از این مدل میز میتوان در تمامی مکان ها چه در پارک ، خانه و باشگاه استفاده کرد.

میز فایربال

مدل فایربال (fireball ) این میز ساخته کشور آمریکاست، این میز با داشتن گوشه های شیب دار مانع از ماندن توپ در این قسمت ها می‌شودیا به اصطلاح موجب می‌شود توپ نمیرد.این برند بیشتر محصولات خود را برای مسابقات و بازی های حرفه ای طراحی می‌کند. اغلب مدل های این برند چهار خروجی برای توپ دارند یعنی در هر سمت 2 خروجی وجود دارد

مدل توپ

از نظر سرعت در رده توپ های میانه قرار می‌گیرد.توپ سنگین و تو پر ، پرز دار به رنگ قرمز نارنجی.

دسته میزها

تولید شده از پلاستیک نرم. برای راحتی و خوش دست بودن.

مدل آدمک

روان هستن و با آنها میتوان تمامی تکنیک ها و حرکات مرسوم قدیمی و مدرن را اجرا کرد.

جمع بندی

برای خرید فوتبال دستی و یا میز پینگ پنگ به فروشگاه سایت فراز اسپرت مراجعه کرده و از محصولات دیدن فرمایید.