کتاب قوانین بین المللی فوتبال دستی توسط کمیسیون بین المللی فوتبال دستی گرد آوری شده و توسط حمزه صفره ترجمه و ویرایش گردیده است. پیش گفتار آقای تام یور رئیس کمیسیون قوانین فدراسیون بین المللی فوتبال دستی در ابتدای کتاب بدین صورت می‌باشد:

بخشی از کتاب قوانین فوتبال دستی

قوانین در هر ورزش به منظور اطمینان از انجام بازی عادلانه بین رقابت کنندگان و ارتقاء یک محیط ورزشکاری خوب و سالم تدوین شده است. این مسئله مهم و حیاتی است که تمامی ورزشکارانی که علاقه مند به شرکت در ورزش خاصی هستند، منابعی که برای یادگیری قوانین و پیروی از آنها نیاز دارند را بدست آورند.

کتاب جامع قانون فوتبالدستی به منظور توانمند سازی بازیکنان سراسر جهان برای رقابت کردن بر روی هر میزی مطابق با یک مجموعه قوانین بین المللی در دسترس همه قرار گرفته است.

ورزش فوتبالدستی نیازمند ومستلزم داشتن مهارت وسیع و تمرکز است، مانند هر ورزشی این مهارت و تمرکز می‌تواند به وسیله حریفانی که همیشه جوانمردانه ومنصفانه بازی نمی‌کنند به طور مخالف تاثیر بپذیرد. قوانین فوتبال دستی فدراسیون بین المللی به منظور اطمینان از اینکه تمامی بازیکنان برای رقابت عادلانه در مقابل بازیکنان دیگر از سراسر دنیا از شانس مساوی و برابر برخوردار باشند ایجاد و اصالح گردیده است.

ترجمه کتاب قوانین به زبان فارسی یک منبع بزرگ است که دریچه‌ای را برای بازیکنان بیشتری باز خواهد کرد که مطابق با یک کتاب مشترک قوانین به رقابت کردن در سطح بین المللی بپردازند.

با احترام،

تام یور، رئیس کمیسیون قوانین فدراسیون بین المللی فوتبالدستی”.

برخی قوانین پایه در مسابقات بین المللی فوتبال دستی

زمانی که تیم‌ها برای مسابقه فراخوانده می‌شوند باید در کمترین زمان خود را به میزی که مشخص شده و برای آن‌ها درنظر گرفته شده برسانند. اگر بیشتر از سه دقیقه بگذرد و خود را به میز معین شده معرفی نکرده باشند باید صبر کنند تا مجددا فراخوانی شوند. اگر به محض اعلام مجدد سریعا خود را به میز نرسانند اعلام باخت آن‌ها صورت میگیرد. یک فراخوانی هر 3 دقیقه یک بار صورت می‌گیرد. جریمه فراخوانی برای بار سوم و بعد از دست دادن هر گیم می‌باشد تا زمانی که آن مسابقه به اتمام برسد. در مواقعی که یک تیم هنگام فراخوانی‌ها گیمی را از دست می‌دهد در شروع گیم بعدی می‌تواند سمت دلخواه میز را انتخاب کند. اجرای این قوانین توسط مدیر مسابقات صورت میگیرد.

قوانین لباس و پوشش در مسابقات بین المللی فوتبال دستی

ورزشکارانی که تمایل دارند در مسابقات مصوب فدراسیون بین المللی فوتبال دستی شرکت کنند باید با قوانین پوشش و لباس مناسب آشنایی داشته باشند و از آن‌ها انتظار می‌رود که بالاترین سطح ظاهر فردی و حرفه‌ای خود را داشته باشند.

مدیر مسابقات، سر داور و یا یک داور عضو کمیسیون ورزشی فدراسیون بین المللی فوتبال دستی این قوانین را به اجرا در می‌آورند.

از جمله لباس‌های ورزشی قابل قبول شامل موارد ذکر شده در ذیل می‌باشند:

کاپشن و شلوار گرم کن، پیراهن ورزشی، تی شرت ورزشی، پیراهن تنیس، کفش ورزشی، دستمال گردنهای ورزشی و غیره.

لباس‌های ممنوع شده شامل:

لباسی که دارای نشان‌های بی‌حرمتی می‌باشد، زیرپیراهن، شلوار کتان پارچه‌ای یا جین از هرنوع، شلوار بگ، شلوارکهای کشی. همچنین استفاده از دمپایی لا انگشتی، صندل و کفش‌های غیر ورزشی ممنوع می‌باشد.

همان گونه که اکثر بازیکنان تمایل دارند به صورت واضح روی پیراهن و گرمکن ورزشی خود نام کشورشان را داشته باشند پیشنهاد می‌شود که لباس آن‌ها حاوی رنگ‌های ملی با نام کشورشان، پرچم و لوگوی اسپانسر‌ها به شکل برجسته باشد اما اجباری نمی‌باشد.

در صورتی که فردی قانون پوشش و لباس را نقض کند یک گیم بازی را از دست می‌دهد و اگر در طول مسابقه این قانون نقض شود بازیکن به تاخیر در بازی متهم می‌شود و باید قبل از ادامه یافتن بازی لباس مناسب بر تن کند.

لباس ها و پوشش ای فوتبال دستی

تصویر زیر لباس‌ها و پوشش‌های مجاز را نشان می‌دهد

لباس های مجاز در مسابقات فوتبال دستی

تصویر زیر لباس‌ها و پوشش‌های غیر مجاز را نشان می‌دهد

لباسهایی که در مسابقات فوتبال دستی پوشیدن آنها مجاز نیست.

لباس های غیرمجاز در مسابقات فوتبالدستی
لباس های غیرمجاز در مسابقات فوتبالدستی

وظایف مدیر و سر داور در مسابقات فوتبال دستی.

سازماندهی مسابقات وظیفه مدیر مسابقات می‌باشد. این وظایف شامل: قرعه کشی، زمان بندی مسابقات، تنظیم وقت بازیها، و غیره. تصمیم مدیر مسابقات در چنین اموری تصمیم نهایی و قطعی است.

تمامی موضوعات مربوط به قوانین بازی(تعیین داوران، بررسی تجدید نظر‌ها و غیره) وظیفه سر داور است.

مدیر مسابقات مسئولیت انتصاب سر داور را برعهده دارد.

در هر مسابقه رسمی فدراسیون بین المللی فوتبالدستی، مدیر مسابقات تابع کمیسیون ورزشی فدراسیون بین المللی فوتبالدستی می‌باشد.

لباس رسمی داوری فوتبال دستی

در مسابقات فوتبال دستی داور باید یک لباس رسمی مانند لباس زیر بر تن داشته باشد:

لباس داور
لباس داور

درجه‌های داوری در فوتبال دستی

در مسابقات فوتبال درجه‌های داوری در فوتبال دستی مانند شکل زیر است:

درجه‌های داوری در فوتبال دستی
درجه‌های داوری در فوتبال دستی

برگه داوری در مسابقات فوتبال دستی

در مسابقات فوتبال دستی برگه داوری مانند شکل زیر است:

برگه داوری
برگه داوری

میزهای رسمی فوتبال دستی

.

برای خرید انواع فوتبال دستی میتوانید محصولات موجود در فروشگاه سایت فرا اسپرت را مشاهده بفرمایید.