انواع میز پینگ پنگ در ابعاد و مدل های مختلفی در بازار موجود بوده که هرکدام از برندهای خاصی می باشند، برای خرید یک میز پینگ پنگ خوب و متناسب با نیاز خود ابتدا باید انواع میز تنیس را بشناسید، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

میز پینگ پنگ
میز پینگ پنگ

تاریخچه و معرفی میز پینگ پنگ

از فواید این بازی میتوان این موضوع را بیان کرد که در هنگام بازی بیشتر اجزاء بدن (دست، پا،گوش، بینی، قلب، مری، نای، شش، انگشتان دست، سر، چشم و اندام) حرکت میکنند و خود نوعی ورزش برای بدن محسوب میشود در نتیجه ی تحرک بالای این بازی دو نیمکره مغز با هم همزمان کار میکنند.

پیدایش این بازی در بریتانیا در سال 1880 بوده و  اولین بازیکنان آن شاهزادگان بوده اند که پس از خوردن ناهار این بازی را برای سرگرمی خود انجام میدادند. در آن زمان شاهزادگان برای اینکه رفاه بیشتری داشته باشند و به راحتی در فضایی بسته و سرپوشیده بازی کنند تنیس روی میز را ایجاد کردند.

تاریخچه میز تنیس
تاریخچه میز تنیس

تفاوت تنیس با تنیس روی میز

به دلیل شباهت نام پینگ پنگ به واژه پینگ پنگا که در گذشته برای تمسخر و تحقیر ساکنان شرق آسیا استفاده میشده امروزه در برخی کشورها از واژه تنیس به جای پینگ پنگ استفاده میکنند. همچنین عده ای عقیده دارند که پینگ پنگ نام یک برند آمریکایی است و نام این ورزش تنیس روی میز است. اما این بازی با هر دو اسم شناخته شده است و طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد.

تنیس روی میز توسط فدراسیون جهانی تنیس روی میز که در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد اداره می‌شود. از سال ۱۹۸۸ تنیس روی میز به ورزش‌های المپیک اضافه شد.تفاوت تنیس با تنیس روی میز

یکی از مهمترین تفاوت ها بین تنیس و تنیس روی میز در نوع ضربه زدن به توپ میباشد. در تنیس توپ قبل از به زمین خوردن میتواند برگشت داده شود اما در پینگ پنگ، توپ حتما باید یکبار به زمین بخورد و سپس برگشت داده شود.

در بازی پینگ پنگ زمین بازی، راکت و توپ ابعادی کوچکتر از تنیس دارند.

اندازه راکت پینگ پنگ ثابت است و قابل تغییر نیست ولی اندازه راکت تنیس متفاوت است.

انواع میز تنیس
انواع میز تنیس

بهترین برند های میز پینگ پنگ

برند فرازاسپرت یکی از بزرگترین تولید کنندگان فوتبال دستی و میز پینگ پنگ میباشد و محصولات خود را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در انواع مدل های تاشو و کمجا با رنگبندی متنوع ارائه میدهد.

برخی مشخصات و ویژگی های انواع میز پینگ پنگ استاندارد

در واقع آنچه قبل از خرید میز پینگ پنگ باید به آن توجه داشته باشید این موضوع است که هدف شما از خرید این بازی چیست؟ آیا شما قصد شرکت در مسابقات و انجام این بازی بصورت حرفه ای را دارید یا تنها برای سرگرمی و گذران اوقات فراغت قصد خرید این بازی را دارید؟ آیا شما این بازی را برای منزل خود خریداری میکنید یا برای باشگاه و سالن ورزشی خود ( با اهداف تجاری)

این اهداف تفاوت زیادی در خرید شما ایجاد میکنند به طور مثال اگر میخواهید در خانه بازی کنید میز پینگ پنگ تاشو و کمجا را انتخاب کنید تا در مواقعی که استفاده ای از این بازی نمیکنید آن را تا کرده و به حالت چمدانی کنار دیوار قرار دهید و بتوانید از فضای بیشتری در خانه بهره مند شوید. یا اگر برای مسابقات و بصورت فشرده تمرین میکنید مدل های حرفه ای این بازی را انتخاب کنید.

میز پینگ پنگ چهار چرخ و هشت چرخ

این نوع میز ها در زیر پایه های خود دارای چرخ هستند و میتوان به راحتی آن ها را جا به جا کرد. حمل و نقل این میز ها بسیار ساده تر و راحت تر از انواع بدون چرخ آن هاست. این میزها پس از جمع شدن فضای بسیار کمی را اشغال می کنند. پایه های میزهای چرخ دار ضخامت بیشتری دارند و عملا وزن آنها را بیشتر می کنند، همچنین پایه ها به گونه ای طراحی شده اند که هنگام جمع شدن درون یکدیگر قرار گرفته و از هدر رفتن فضا جلوگیری می کنند.

میز پینگ پنگ تاشو

این نوع از میز پینگ پنگ ها به دلیل کمجا بودن و قابلیت تاشویی که دارند بسیار مناسب برای فضاهای کوچک و سرپوشیده هستند. همچنین برای افرادی مناسب هستند که به تنهایی و بدون حریف بازی میکنند و یا برای مسابقه تمرین میکنند.

انواع میزهای پینگ پنگ
انواع میزهای پینگ پنگ

میز پینگ پنگ مناسب معلولین

در این نوع میز تنیس، پایه های میز حداقل حدود ۴۰ سانتیمتر داخل تر از لبه های میز می باشند تا یک بازیکن ویلچری بتواند به راحتی، پاهایش را زیر میز جای دهد.

میز پینگ پنگ فانتزی با طرح ها و رنگ بندی های متفاوت

این میزها برای رویدادهای مهم جهانی مسابقات تنیس روی میز از طرف کمپانی های متفاوت طراحی شده اند. بدین گونه پایه های میز را به اشکال مختلفی ساخته اند. در اغلب موارد این میزها در پایان مسابقات فروخته می شوند.

میز پینگ پنگ مخصوص فضاهای بسته

این نوع از میزها باید در فضای داخلی و محیط های سرپوشیده مانند خانه نگهداری شوند زیرا اگر در معرض شرایط آب و هوایی و دمای متغیر قرار بگیرند، سطح میزها تاب برداشته و قسمت ها از هم جدا می شوند.

میز پینگ پنگ مخصوص فضای باز

این نوع میز ها برای فضاهای باز مناسب هستند زیرا ابعاد بزرگتری دارند و معمولا از جنس هایی نظیر شیشه، استیل، گالوانیزه و ملامین ساخته میشوند و مقاوم در برابر رطوبت و آب هستند. همچنین طراحی این نوع میز ها متناسب با فضای باز میباشد.

خطاهای بازی پینگ پنگ
خطاهای بازی پینگ پنگ

میز پینگ پنگ بدون پایه

این میزها پایه ندارند و فقط دارای یک صفحه هستند به همراه یک تور کوچک در وسط صفحه. برای بازی میتوانید این صفحه را بر روی یک سطح قرار دهید و بازی کنید. این مدل بیشتر برای فضاهای کوچک و خانه کارایی دارد.

میز پینگ پنگ کوچک

این میزها از اندازه معمول میزهای پینگ پنگ کوچکتر بوده و سرعت بازی در آن ها بیشتر است. حتی برای فضای باز هم جداگانه طراحی شده اند. این میزها قابلیت تنظیم ارتفاع پایه از سطح زمین را دارند که بتوان برای بازی کودکان نیز آن ها را تنظیم کنید.

جمع بندی

شما میتوانید برای خرید میز تنیس و یا فوتبال دستی به قسمت فروشگاه سایت فراز اسپرت مراجعه کرده و از محصولات دیدن فرمایید.