باتوجه به همه گیری بیماری کرونا و مشکلات ایجاد شده به واسطه آن ، متخصصین توصیه میکنند افراد توجه ویژه ای به  ورزش و تغذیه خود داشته باشند. به گفته متخصصین تغذیه ضروری است، افراد برنامه غذایی مناسب و سالم داشته باشند و از چاقی و اضافه وزن پیش گیری کنند زیرا هنگامی که بدن در وضعیت التهابی مزمن قرار میگیرد سیستم ایمنی به شدت ضعیف میشود و خطر عوارض ویروس کرونا افزایش پیدا میکند.

یکی از توصیه های این متخصصین، مصرف نان های سبوس دار مانند سنگک و بربری به جای تافتون و لواش است.

مصرف پروتئین نیز بسیار حائز اهمیت است مواد غذایی مانند برنج، ماکارانی، ذرت،گندم و حبوبات پروتئین بالایی دارند.

 مورد دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد میزان نسبت امگا 6 به امگا 3 است که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد. امگا 6 موجب التهاب بدن میشود و در اکثر روغن های مایع به نسبت بالایی وجود دارد. روغن هایی مانند روغن زیتون، روغن کنجد، کلزا یا کانولا نسبت کمتری امگا 6 دارند و بیشتر ازامگا 3 تشکیل شده اند که سبب کاهش التهاب بدن میشوند.

از طرف دیگر متخصصین فیزیولوژی ورزشی باور دارند ورزشی مناسب و منظم که منجر به آسیب جسمی به بدن نشود نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. به عبارتی دیگر ورزش به صورت مستقیم و غیر مستقیم، سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند و علاوه بر حفظ وزن مناسب برای بدن ورزشکار موجب بالا رفتن سلامت قلب و عروق و کاهش فشار خون وی میشود بنابراین بدن در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت میشود. درواقع ورزش مداوم هم مانند یک رژیم غذایی سالم است.

یک نکته حائز اهمیت این است که استرس و احساسات بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر میگذارند و هر چه استرس، اضطراب و فشار عصبی بیشتر شود نه تنها سیستم ایمنی ضعیف تر میشود بلکه احتمال ابتلا به برخی بیماری ها افزایش پیدا میکند بیماری هایی نظیر ناراحتی های معده، قلب و کهیر ارتباط مستقیمی با احساسات فرد دارند.

همواره مردم با استرس ها و اضطراب های گوناگونی در زندگی رو به رو هستند. برای رهایی از این نگرانی ها و آسیب های وارد شده به اعصاب، متخصصصان ورزش را توصیه میکنند.

با توجه به پیشرفت های روزافزون در تکنولوژی و ظهور نرم افزارهای هوشمند، امروزه برنامه های متنوعی برای ورزش در خانه طراحی شده و به سادگی میتوان بدون خارج شدن از منزل تمرینات ورزشی مفید و منظمی را انجام داد به علاوه بسیاری از مربیان بصورت آنلاین کلاس های ورزشی متنوعی را برای تمام سنین برگزار میکنند و میتوان تنها با وصل شدن به اینترنت به سادگی از این کلاس ها بهره مند شد.

راه های زیادی برای ورزش کردن وجود دارد، شاید در ابتدا سخت باشد اما پس از مدتی به یک امر عادی تبدیل میشود.

برخی افراد تصور میکنند زمستان و سرما سیستم ایمنی را ضعیف میکند و بیماری های این فصل به این دلیل است اما عامل سرماخوردگی ها و آنفولانزاهای فصل زمستان ، ضعیف شدن بدن و سیستم ایمنی نیست عامل اصلی انتقال سریع تر ویروس است. در زمستان افراد بیشتر در فضاهای بسته قرار میگیرند و فاصله کمتری با هم دارند درنتیجه ویروس ها بیشتر و راحت تر منتقل میشوند. این عامل اصلی بیماری های بیشتر در فصل سرما است. چنانچه فاصله گذاری های اجتماعی رعایت شود و تا حد امکان از حضور در مکان های شلوغ پرهیز شود میزان بیماری در فصل سرد پاییز و زمستان به شدت کاهش پیدا میکند.

بیماری کرونا یک بیماری واگیردار است اما افراد مبتلا به بیماری های غیر واگیردار نظیر دیابت، فشار خون ، بیماری های تنفسی ،قلبی، سرطان و … بیشتر در معرض خطر قرار دارند بنابراین توجه به سلامت و بالا بردن ایمنی بدن بسیار اهمیت دارد.

بنابراین ، برای کنترل و پیش گیری بیماری های غیر واگیر دار باید تغذیه مناسب داشته باشید و با ورزش کردن بدن خود را قوی نگه دارید.

امید است هرچه زودتر این بحران خاتمه پیدا کند و مردم به زندگی عادی خود بازگردند.

برای مشاهده محصولات فراز اسپرت اینجا کلیک کنید.