یکی از رژیم های غذایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته رژیم آمریکایی است. محققان به این نتیجه رسیدند که در آمریکا در میان افرادی که بالای 50 سال دارند بیشتر از 70 درصد دچار اضافه وزن هستند و تقریبا یک سوم آن ها در طبقه افراد چاق قرار میگیرند. عوارض ناشی از چاقی هر ساله هزینه های پزشکی زیادی را بر دولت وارد می کند.

پژوهش هایی که در دانشگاه آکسفورد انجام شده نشان میدهند که افرادی که در معرض چاقی قرار دارند طول عمر کمتری دارند و این کاهش عمر تقریبا برابر است با کاهشی که در عمر یک فرد سیگاری به وجود می آید چیزی در حدود 3 تا 10 سال.

کاهش وزن برای همه دشوار است مخصوصا برای افراد میانسال به دلیل اینکه در این سنین روند متابولیسم و ترشح هورمون ها کاهش پیدا میکند و عضلات تحلیل میروند.

موسسه ملی بهداشت 17 سال پیش پژوهشی در رابطه با تاثیر رژیم های غذایی و سبک زندگی در احتمال بروز سرطان و سایر بیماری ها انجام داد و به دنبال آن تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گرفت.

نتایج نشان میدهند رژیم غذایی مناسب و وزن متعادل در داشتن یک زندگی سالم و طولانی تاثیر بالایی دارند برای مثال آمار نشان میدهند یک سوم افرادی که دیابت نوع 2 دارند و این بیماری منجر به مرگ آن ها میشود به علت کم تحرکی دارای اضافه وزن هستند یا رژیم غذایی مناسبی ندارند.

تحقیقات صورت گرفته منجر شد محققان به فکر ابداع روشی نوین برای کاهش وزن سریع بیفتند و موفق شدند رژیم آمریکایی را معرفی کنند.

برخلاف رژیم های دیگر که روی میزان کالری دریافتی و حذف برخی از غذاها تمرکز دارند، تمرکز این رژیم روی سالم و ناسالم بودن غذاهاست و از این طریق به هدف کاهش وزن و افزایش انرژی بدن دست می یابند. در ادامه تکنیک های ارائه شده در این رژیم را معرفی خواهیم کرد:

فراموش نکردن صبحانه:

صبحانه باید کاملا سالم و سرشار از مواد پروتئینی، میوه ها و غلات باشد تا کمک کند سطح انسولین برای چند ساعت در بدن ثابت بماند و اشتها کاهش پیدا کند. پژوهشی بر روی 4000 نفر نشان داد افرادی که صبحانه کامل می خورند بیشتر کاهش وزن دارند. رژیم آمریکایی پیشنهاد میکند که برای صبحانه غلات سبوس دار با شیر کم چرب و موز یا ساندویچ تخم مرغ با توت فرنگی میل شود.

نوشیدن آب و قهوه به مقدار کافی:

این رژیم توصیه میکند در دوران کاهش وزن نوشابه، نوشیدنی ها شیرین، گاز دار و حتی نوشابه های رژیمی مصرف نشود زیرا تحقیقات نشان داده اند این نوشیدنی ها میل به غذا و شیرینی جات را افزایش میدهند بنابراین توصیه میشود به جای این نوشیدنی ها آب و قهوه به مقدار زیاد مصرف شود.

مصرف زیاد ماهی و مصرف کم گوشت قرمز و محصولات فرآوری شده:

ماهی ها موادی هستند که ضمن داشتن کالری کم به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 مواد مغذی فراوانی دارند و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش میدهند در مقابل گوشت قرمز و سوسیس و کالباس علاوه بر اضافه وزن خطر ابتلا به این قبیل بیماری ها را هم افزایش میدهند.

مصرف میوه و سبزیجات:

برخلاف برخی از رژیم ها که توصیه میکنند میوه و سبزجات مصرف نشود این رژیم باور دارد مصرف میوه جات و سبزی ها به دلیل وجود آنتی اکسیدان موجب کاهش وزن و افزایش طول عمر میشود.

مصرف غلات:

ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر موجود در غلات احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، تنفسی و سرطان را کاهش میدهند. توصیه میشود به طور منظم غلات سبوس دار مانند گندم، ماکارانی و برنج قهوه ای در کاهش وزن و سوزاندن چربی ها بسیار موثر هستند.

کاهش مصرف غذاهای رژیمی:

غذاهای رژیمی با برچسب کم چرب و بدون چربی برای جبران کردن طعم فرآوری میشوند و شکر به آن ها اضافه میشود درنتیجه بسیار بسیار چاق کننده هستند و کالری بالایی دارند.

منع غذا خوردن بیرون از خانه:

اکثر اوقات هنگامی که افراد در بیرون از خانه غذا میخورند با ولع و اشتهای بیشتری رو به رو میشوند  و بیشتر غذا میخورند. لذا توصیه میشود تا دو هفته  بیرونی میل نشود.

بررسی برچسب مواد غذایی:

بررسی ها نشان میدهد افرادی که برچسب مواد غذایی را چک میکنند وزن کمتری از افرادی دارند که این کار را انجام نمیدهند. کافی است میزان کالری و سایر مواد مغذی را بررسی کنید.

اهمیت به میان وعده:

مصرف میان وعده نباید فراموش شود. میان وعده هایی مانند میوه، آجیل و هویج باعث میشوند انسولین بدن ثابت بماند، احساس گرسنگی کاهش پیدا کند و به دنبال آن شام و ناهار به مقدار کمتر میل شود.

جویدن آدامس:

جویدن آدامس و ریزه خواری به مغز پیام سیری میفرستد و گرسنگی را کاهش میدهد. آدامس های بدون قند مناسب تر هستند زیرا نوع قند دار آن ها سبب پوسیدگی دندان ها میشود.

نتیجه گیری:

این رژیم 7 روز رعایت نکات بالا را برای کاهش حداقل 4 کیلو گرم وزن توصیه میکند اما برای اینکه کاهش وزنی مناسب و پایدار داشته باشید توصیه میشود نکات ذکر شده را در زندگی خود اعمال کنید و سبک زندگی و تغذیه خود را تغییر دهید. همان طور که میدانید سلامت بدن در گرو تغذیه سالم و مناسب است.