همواره افرادی وجود دارند که برای تناسب اندام  و سلامت بدن به دنبال روش هایی هستند تا بتوانند به وزن ایده آل خود برسند اما باید توجه داشت که یک راهکار اشتباه مانند یک رژیم غذایی نامناسب میتواند اثرات جبران ناپذیری بر سلامتی بدن بگذارد.

شرایط بدنی هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد و نمیتوان یک رژیم غذایی را به همه پیشنهاد داد . پیشنهاد میشود که برای داشتن رژیم غذایی یا برنامه ورزشی به متخصصین در این حوزه ها مراجعه شود.

در بسیاری از موارد مشاهده میشود که کاهش شدیدی در وزن فرد با وجود داشتن رژیم غذایی سخت و برنامه های ورزشی سنگین اتفاق نمی افتد اما با یک تغییر کوچک در برنامه ، فرد به اهداف خود میرسد.

در ادامه سایر نکاتی که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرند شرح داده خواهند شد:

  • برخی از افراد انتظار دارند بدون داشتن رژیم غذایی مناسب و فقط با ورزش کردن کاهش در وزن خود را شاهد باشند اما این اتفاق رخ نخواهد داد. داشتن رژیم غذایی مناسب نه تنها به کاهش وزن شما کمک میکند بلکه سبب میشود انرژی لازم برای ورزش کردن را داشته باشید و هنگام ورزش خسته نشوید. برای شروع میتوانید یک هفته هر غذایی که میخورید را یادداشت کنید و ببینید چه غذاهایی سالم تر بوده اند و چه غذاهایی کالری غیر ضروری داشته اند. با حذف غذاهای ناسالم و غیر ضروری از رژیم غذایی و مصرف به اندازه غذاهای سالم میتوانید گامی در جهت کاهش وزن خود بردارید.
  • جدا از داشتن برنامه ورزشی منظم و تمرین در باشگاه که بسیار اهمیت دارند میتوان از فرصت های موجود در زندگی برای فعالیت بیشتر و بالا بردن سوخت و ساز بدن کمک گرفت. برای مثال به جای رانندگی پیاده روی کنید و به جای استفاده از آسانسور از پله بروید. میتوانید ساعتی را به بازی با کودکان خود اختصاص دهید . این قبیل فعالیت ها میتوانند تاثیر فوق العاده ای داشته باشند و کمک بزرگی در جهت کاهش وزن باشند.
  • زمان عامل مهمی در کاهش وزن است. برخی افراد بعد از اینکه لاغر میشوند نیمتوانند وزن خود را حفظ کنند و دوباره چاق میشوند. زمانی که وزن کاهش می یابد میزان سوخت وساز بدن در حالت استراحت کم میشود و باید سخت تر از قبل تلاش کرد تا سوخت و ساز بدن بالا رود و بدن به شرایط جدید عادت کند. کاهش وزن آرام و در یک بازه طولانی بهتر از کاهش وزن سریع است و سبب میشود بدن به شرایط جدید عادت کند و به حالت قبلی باز نگردد.
  • یکی از مشکلات اصلی افراد در مسیر کاهش وزن، توقف وزن است. با یک تغییر کوچک در برنامه غذایی و ورزشی میتوان این توقف وزن را از بین برد. در این زمان بایستی کنترل شرایط را بدست گرفت. با داشتن امید، انگیزه و تلاش بیشتر هدف محقق خواهد شد. با دنبال کردن وزن و سایز بطور مرتب میتوان انگیزه بیشتری برای کاهش وزن پیدا کرد. انگیزه های خود را تا محقق شدن هدف حفظ کنید و صبور باشید.
  • خواب مناسب اهمیت بالایی دارد. علاوه بر 8-7 ساعت خواب که همواره توصیه میشود ، کیفیت خواب هم اهمیت دارد. بهبود شرایط مکانی خواب و ترک عاداتی مانند استفاده از موبایل در هنگام خواب میتوانند کیفیت خواب را بالا ببرند.
  • سلامت روانی عامل دیگری است که در کاهش وزن حتما باید مورد توجه قرار گیرد. برای مثال استرس و افسردگی باعث تغییر در هورمون ها ، عدم مراقبت از بدن و بهم ریختن رژیم غذایی میشوند.
  • اگر داروی خاصی مصرف میکنید حتما آن را با پزشک خود در میان بگذارید. داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها میتوانند در روند کاهش وزن اختلال ایجاد کنند.
  • مکان زندگی یا محل کار میتوانند عوامل تاثیرگذاری بر کاهش وزن باشند. در این شرایط باید کنترل را بدست گرفت و با ارزیابی رژیم غذایی و مصرف غذاهای سالم و خانگی در جهت کاهش وزن تلاش کرد. برای مثال مصرف غذای خانگی بجای خرید غذا از رستوران هایی که در اطراف شما هستند و یا خوردن صبحانه تاثیر بسزایی در روند کاهش وزن دارند. توصیه میشود کنترل شرایط را بدست بگیرید و امید و انگیزه خود را هرگز از دست ندهید، برای مثال کنترل مواد غذایی که مصرف میکنید ، غذا هایی که از رستوران سفارش میدهید ، تنقلاتی که مصرف میکنید ، میزان فعالیت جسمی و خواب و … همه و همه عوامل مهمی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
  • مورد دیگری که به حفظ انگیزه و تلاش بیشتر کمک میکند داشتن یک دوست یا همراه در روند کاهش وزن است. اگر افراد دیگری در هنگام تغییر عادات با شما همراه باشند این تغییرات بسیار راحت تر و سریع تر اتفاق خواهند افتاد و نتایج بهتری به دست می آید.

در ادامه راهکارهایی در جهت کاهش وزن سریع تر ذکر خواهد شد:

راهکارهایی وجود دارند که میتوان آن ها را در اوایل صبح و حتی قبل از مصرف صبحانه انجام داد. انجام این فعالیت ها در اوایل صبح میتوانند منجر به افزایش سوخت و ساز بدن، سوزندن چربی ها و کاهش وزن شوند.

  • پیاده روی:

واضح است که پیاده روی تاثیر بسزایی در کاهش وزن دارد. پیاده روی در اوایل صبح حداقل سه روز در هفته و هربار 45 دقیقه علاوه بر کمک به کاهش وزن منجر به بالا رفتن کیفیت خواب شبانه میشود. همانطور که ذکر شد کیفیت خواب خود عامل مهمی در این فرآیند است.

  • مدیتیشن:

 با انجام مدیتیشن صبحگاهی و آرام کردن ذهن و بدن میتوان از پرخوری پیش گیری کرد. این کار به شما کمک میکند کنترل را بدست بگیرید و انگیزه خود را حفظ کنید.

  • فعالیت ورزشی در باشگاه:

ورزش و رفتن به باشگاه در هنگام صبح به سوزاندن چربی ها مخصوصا چربی های شکم کمک میکند. ورزش با معده خالی در اوایل صبح تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارد به دلیل اینکه میزان انسولین در صبح کمتر و آمادگی بدن برای چربی سوزی بیشتر است.

  • مصرف سرکه سیب:

پژوهش ها نشان میدهند مصرف سرکه سیب منجر به کاهش اندازه دور کمر، کاهش سطوح تری گلیسیرید ، کاهش چربی احشایی و کاهش شاخص توده بدن میشود.هر صبح یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب حل کرده و بنوشید ، پس از چند هفته اثرات آن را  مشاهده خواهید کرد.

  • نوشیدن آب:

نوشیدن آب با معده خالی اشتها را کاهش و انرژی را افزایش میدهد. بنا بر مطالعات محققان دانشگاه یوتا، کسانی که دو لیوان آب قبل از غذا می خورند، 30 درصد بیشتر از سایرین وزن از دست می دهند.

  • خواب کافی و با کیفیت:

هر فرد نیاز دارد که 8 ساعت در شبانه روز بخوابد. محققان به این نتیجه رسیده اند که خواب کافی و با کیفیت منجر به کاهش ترشح هورمون کورتیزول (هورمون وابسته به استرس) می شود، و کاهش وزن موثر را به همراه دارد.

  • دریافت نور خورشید:

پژوهش ها نشان میدهند که دریافت نور خورشید در هنگام صبح متابولیسم را تنظیم میکند و منجر به افزایش چربی سوزی میشود.

  • نوشیدن قهوه سیاه یا چای سبز:

نوشیدن یک فنجان قهوه بدون شیر و خامه در هنگام صبح و مخصوصا قبل از ورزش کردن منجر به افزایش سوخت و ساز بدن میشود در نتیجه با از دست دادن کالری بیشتر وزن هم کاهش می یابد. به جای قهوه میتوانید چای سبز هم مصرف کنید.