در هر رشته ورزشی تسلط داشتن و آگاهی از فنون و تکنیک‌های آن ورزش، به شما کمک می‌کند که بازی حرفه ای و خوبی را تجربه کنید و از آن بازی بیشتر لذت ببرید. با آموزش فوتبال دستی در فرازاسپرت با شما هستیم.

آموزش فوتبال دستی
آموزش فوتبال دستی

بازی فوتبال دستی علاوه بر اینکه بازی سرگرم کننده و مفرحی است، می‌تواند با رعایت اصول و نکات درست بازی، تبدیل به رقابتی حساس بین بازیکنان و در نتیجه تبدیل به بازی حرفه‌ای نیز شود.

در بازی حرفه ای، کیفیت بازی فوتبال دستی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه بازی هیجان انگیزتر و جدی تر می‌شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا تکنیک های مهم فوتبال دستی به همراه نکاتی که باید رعایت کنید و همچنین چگونه گل زدن در این بازی را به شما آموزش دهیم.

اما به این نکته توجه کنید که برای تسلط کامل بر روی بازی فوتبال دستی، حتما باید چند بازی حرفه ای را تجربه کنید.

آموزش تکنیک های فوتبال دستی

برای اینکه بازی هیجان انگیز و لذت بخشی را تجربه، بهتر است با تکنیک ها و فرمول های این بازی آشنا شویدن و با صبوری تمرینات را به صورت مداوم انجام دهید.

یادگیری بازی فوتبال دستی
یادگیری بازی فوتبال دستی

چند نکاتی که برای شروع یک بازی خوب و حرفه ای می‌بایست رعایت کنید عبارتند از:

طرز گرفتن دسته های فوتبال دستی

دسته های فوتبال دستی را خیلی محکم در دست نگیرید چون با فشار وارد کردن بیش از حد به دسته ها باعث می‌شود که تمرکز دید شما کم شود. در نتیجه تاثیری بر کیفیت و نتیجه بازی نخواهد داشت. پس دسته میز را آرام تر بگیرید به صورتی که میان دستتان و میله فوتبال دستی فضای اندکی باشد تا سرعت مچ دستتان در هنگام چرخش زیاد شود و انجام حرکات برایتان راحت تر شود.

فاصله پاها

زمان بازی برای اینکه بازوهایتان آزادانه و راحت تر حرکت کند، سعی کنید پاهایتان جفت نباشد و در بین آن ها کمی فاصله باشد. بهترین حالت ایستادن در مقابل میز فوتبال دستی ایستادن در زاویه 45 درجه  به همراه کمی فاصله در میان پاه ها است.

پین کردن توپ

طریقه صحیح پین کردن توپ یکی دیگر از تکنیک های این بازی است. یعنی شما می‌بایست حرکت بعدی خود را برنامه ریزی کرده و طبق آن توپ را کنترل کنید.

توجه کنید که هر چه قدر فاصله توپ با آدمک های شما در میز کمتر باشد، می‌بایست زاویه کمتری به توپ دهید و بعد از گرفتن توپ، آن را با آدمک خود کنترل کنید. در این بازی هم پین جلویی و هم پین پشتی داریم و این متناسب با این است که توپ از کدام طرف می‌آید.

آدمک های حریف

همیشه یک جایگاهی را برای بازیکنان خود آماده کنید تا موقع جا به جایی توپ میان بازیکنان طرف مقابل بتوانید پاس ها و یا شلیک های طرف مقابل را به خوبی کنترل و مهار کنید . حواستان به آدمک های حریف باشد.

آدمک های فوتبال دستی
آدمک های فوتبال دستی

برای گرفتن توپ از حریف سعی کنید به شکاف های کوچکی که میان آدمک های حریف ایجاد می‌شود توجه کنید.

میله سه نفره

برای کنترل بهتر بازی و تسلط بر روی آن، سعی کنید از میله سه نفره استفاده کنید. بهتر است که در هنگام آموزش این بازی آدمک های میله سه نفره به صورت زاویه دار باشند و به صورت صاف و مستقیم نباشند.

آموزش کار با میله فوتبال دستی
آموزش کار با میله فوتبال دستی

اگر این نکته را رعایت کنید راحت تر می توانید توپ را کنترل کنید همچنین حدس حرکت بعدی برایتان آسان تر خواهد بود.

دیواره فوتبال دستی

یکی از تکنیک های تاثیرگذار و راحت در این بازی، استفاده از دیوار میز فوتبال دستی برای فرستادن توپ به جلو است. شما می‌توانید به کمک پاس کاری با این دیوار مسیر توپ را عوض کنید. اگر با کمک دیوار بتوانید توپ را انتقال دهید کیفیت بازی شما افزایش پیدا می‌کند.

همگام سازی آدمک ها

برای جلوگیری از نفوذ رقیب، آدمک های حمله و دفاع را همگام سازی کنید.

همگام سازی آدمک ها در فوتبال دستی
همگام سازی آدمک ها در فوتبال دستی

نکته ای بسیار مهم این است که باید سعی کنید در بازی های سرعتی و رقابتی نیز میله ها را به درستی قرار دهید و آدمک ها را در زاویه ای ایده آل تنظیم کنید تا بازی بهتری را تجربه کنید.

استفاده از تمام آدمک ها

یکی از تکنیک های مهم در بازی فوتبال دستی استفاده از تمام بازیکن ها است. اولین خط دفاعی شما در بازی، مهاجمین شما هستند. سعی کنید در صورتی که طرف مقابل می خواست گل بزند، با کمک میله سه نفره راه او را ببیند. سایر مسیر ها را به کمک دروازه بان و سایر میله ها مسدود کنید و دیواره دفعی با کمک میله 5 نفره ایجاد کنید.

ضربه موثر و منحصر به فرد

اگر می‌خواهید در این بازی یک بازیکن حرفه ای باشید باید تلاش کنید تا به خوبی یک ضربه موثر و سریع را یاد بگیرید و توپ را به همان روش شوت کنید. اگر بتوانید روشی منحصر به فرد را برای زدن شوت استفاده کنید می توانید به سرعت گل بزنید.

روش گل زدن در فوتبال دستی

برای اینکه به یک بازیکن حرفه ای تبدیل شوید، باید تکنیک های به خصوصی را در موقعیت های مناسب، به درستی استفاده کنید تا موفق به گل زدن شوید.

در مقاله (روش گل زدن در فوتبال دستی) تکنیک های اساسی و مهم را به طور جامع توضیح دادیم.

آموزش ضربات فوتبال دستی

در این قسمت تکنیک های دفاع در بازی فوتبال دستی را به شما توضیح خواهیم داد. بخش مهم و اساسی از آموزش فوتبال دستی و تکنیک های فوتبال دستی شامل ضربات دفاع می‌باشد که می‌بایست با تمرکز و دقت بالایی انجام شوند.

نکات مهم در اجرای ضربات فوتبال دستی عبارتند از:

وقتی طرف مقابل توپ را در دست داشت، می‌بایست تلاش کنید تا او را متوقف کنید. برای متوقف کردن حریف سعی کنید بازیکنان را حدود چهل درجه بچرخانید و آنها را به صورت کج  نگه دارد. در صورتی که بازیکن های شما یه صورت صاف و ایستاده باشند، در اختیار گرفتن توپ سخت تر می‌شود و امکان دارد که توپ دوباره به دست طرف مقابل بیفتد.

دفاع در برابر میله سه آدمکی

فاصله ی میله سه آدمکی از دروازه کمتر است و رسیدن توپ به هدف بیشتر زمان می‌برد، به همین دلیل دفاع در برابر این میله آسان تر است. در نتیجه عبور توپ از پنج میله به سه میله تکنیکی مهم و به درد بخور به شمار می‌آید.

عکس العمل سریع

اگر می‌خواهید ذهن حریف را درگیر کنید و توپ را از آن خود کنید پس سعی کنید سریع واکنش نشان دهاید و ضربات فوتبال دستی را به حمله او وارد کنید.

به این نکته توجه کنید که برای دفاع تاثیرگذار در مقابل شوت های رقیب خود باید به سرعت واکنش نشان دهید.

چیدمان آدمک ها در فوتبال دستی

برای اینکه دفاعی موثر و خوب داشته باشید، بازیکنان تان را به صورتی بچینید که طرف مقابل نتواند نفوذ کند. همچنین می‌توانید با ضربه های درست، به خوبی پاسکاری کنید تا بتوانید حرکت بعدی حریف را به خوبی حدس بزنید و توپ تو را متوقف کنید.

ساخت منطقه دفاعی

برای اینکه یک بازی خوب و طولانی را ارائه دهید، باید سعی کنید منطقه دفاعی مناسبی بسازید و میان میله های خود پاس کاری کنید و بتوانید از ضربات فوتبالی استفاده کنید.

میله های دفاع

برای کنترل کردن خط دفاع، بهتر است از میله هایی استفاده کنید که در وسط میز فوتبال دستی قرار گرفته اند. سایر میله ها برای حمله مناسب هستند ولی برای دفاع میله های وسط گزینه ی بهتری هستند.

دریبل با دروازه بان

اگر شوت های شما توسط بازیکن مقابل مسدود می‌شود و به هدف نمی‌رسد یا اینکه توپ طرف مقابل از خط دفاع رد می‌شود، شما می‌توانید از دریبل توپ به جلو یا عقب میان دروازه بان و دفاع  استفاده کنید و به هدف خود برسید.

آموزش قوانین فوتبال دستی

بازی فوتبال دستی، بازی مفرح و هیجان انگیزی است که می‌توان آن را در هر مکانی از قبیل مکان هایی با فضای باز، سرپوشیده و یا حتی در منزل خود انجام دهید.

آموزش قوانین و خطاهای فوتبال دستی
آموزش قوانین و خطاهای فوتبال دستی

بازی فوتبال دستی را می توان به صورت تک به تک یعنی 2 نفره و به صورت دو به دو یعنی 4 نفره انجام داد.

در این حالت دو به دو بازیکن اولف کنترل ردیف های دفاع و دروازه بان را در دست می‌گیرد و دیگری ردیف های خط حمله و خط دفاعی را کنترل می‌کند. در این حالت یک تا چهار نفر هم می‌توانند در ذخیر باشند.

در بعضی از مسابقات غیر رسمی، در هر سمت میز 3 یا 4 نفر نیز می توانند تشکیل تیم دهند.

این بازی، قوانین و مقررات خاصی دارد که در مقاله (قوانین فوتبال دستی) به طور مفصل راجع به این قوانین توضیح دادیم.

برای مطالعه بیشتر و آشنایی کامل با قوانین و مقررات فوتبال دستی به مقاله “قوانین فوتبال دستی” مراجعه کنید.

آموزش خطاهای فوتبال دستی

بازی فوتبال دستی قوانینی دارد که اگر حرکتی مخالف آن انجام شود، خطا به حساب می‌آید. در بعضی مواقع نیز هنگامی که تکنیک به شیوه درستی اجرا نشود نیز موجب بروز خطا می‌شود.

اگر این خطا ها را به خوبی بشناسید و از آن ها اطلاع درستی داشته باشید، می‌توانید بازی با کیفیت تری ارائه دهید.

خطاهای فوتبال دستی عبارتند از:

  • چرخاندن میله‌ ها بیشتر از 360 درجه.
  • نگهداری بیش از حد معمول توپ.
  • تکان دادن میز بازی و یا هر نوع حرکتی غیر از بازی با میله‌ ها.
  • انجام هر حرکتی که باعث پرت شدن حواس بازیکن مقابل شود مثل حرف زدن.
  • ترک کردن میز بازی و برداشتن دست ها از روی میله‌ها بدون گرفتن وقت استراحت.
  • ضربه زدن به میز با میله (تقه زدن).
  • پرت کردن حواس حریف با عوض کردن پی در پی دو دست بر روی میله هایی که آدمک های آن میله توپ را در اختیار دارند.
  • آغاز بازی بدون گفتن (حاضر) و بدون شنیدن پاسخ از حریف (توجه کنید که طرف مقابل فقط سه ثانیه زمان دارد تا پاسخ دهد.).
  • استفاده کردن از تایم اوت بیشتر از حد مجاز (این عمل باعث محرومیت در بازی می‌شود).

همواره 2 داور در دو طرف میز قرار دارند. اگر متوجه خطایی شوند به تیمی که خطا کرده است تذکر می‌دهند.

توجه کنید فرصت ضربه زدن بازیکن ها محدود است و در غیر این صورت خطا با حساب می‌آید. زمان ضربه زدن به توپ به صورت زیر است:

  • 15 ثانیه برای زمانی که توپ زیر میله های سه یا دو آدمکی است.
  • 10 ثانیه برای زمانی که توپ زیر میله های پنج آدمکی است.
  • در صورتی که توپ زیر آدمک های شما شاید و طرف مقابل میله هایش را به زمین بازی بزند، به شما 10 یا 15 ثانیه فرصت داده می‌شود تا مجددا بازی را شروع کنید.

نکته مهم درکورد خطا در بازی فوتبال دستی

در صورتی که تیمی 3 خطا انجام دهد، به تیم مقابل پنالتی داده می‌شود. به این صورت که کنار مهاجم وسط نقطه پنالتی در نظر گرفته می‌شود و توپ در این نقطه قرار گرفته و سپس مهاجم می‌تواند به توپ ضربه بزند.

نکات و تکنیک های فوتبال دستی

اگر دوست دارید در این بازی تبدیل به بازیکن حرفه ای بشوید، سعی کنید نکات گفته شده در این مقاله را به خوبی مطالعه کنید و به درستی از آن ها استفاده کنید تا در زمان کمی با تکرار و تمرین مکرر این تکنیک و حرکات تبدیل به بازیکن حرفه ای شوید.

بهتر است قبل از شروع بازی و اجرا کردن تکنیک های این بازی، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • الکی و بدون هدف دسته های میز فوتبال دستی را نچرخانید چون ممکن است به خودتان گل بزنید و همچنین طبق قوانین گفته شده، چرخش 360 درجه این میله ها خطا است.
  • دیواره های میز در بازی می‌تواند کمک شایانی به شما بکنند. شما می‌توانید برای رسیدن به هدف خود به راحتی از آن ها استفاده کنید.
  • در صورتی که بازیکن طرف مقابل حرفه ای است و سرعتی بازی می‌کند؛ سعی کنید حواستان بیشتر به نیمه زمین خودتان باشد و به صورت کمک داور فوتبال عمل کنید تا بهتر با توپ هماهنگ شود.
  • چون بازیکنان این بازی نمی‌توانند کار هایی از قبیل هند کردن، هد زدن، تکل زدن و … را انجام دهند، می‌بایست دروازه را به کمک بازیکنان دفاعی به خوبی پوشش دهید.

جمع بندی

برای علاقه مندان به فوتبال دستی، نحوه بازی و آموزش فوتبال دستی هم است تا بتوانند هم اصولی بازی کنند و هم از بازی خود لذت کامل را ببرند. در این آموزش، نکات لازم و تکنیک های مد نظر را به شما آموزش دادیم.