دانستن قوانین مسابقات فوتبال دستی نکته ی مهمی در یادگیری بهتر این بازی است، افراد زیادی فوتبال دستی را فقط یک بازی میبینند که در اوقات فراغت خود را سرگرم کنند و اطلاعی از مسابقات و جهانی بودن این بازی ندارند، در حالی که مسابقات جهانی فوتبال دستی هر ساله برگزار میگردند و دارای قواعد استاندارد بین المللی هستند.

رقابتی بودن این بازی از مدت ها پیش بوده است و رویداد تازه ای نیست ولی طرفداران این بازی و مسابقات آن روز به روز افزایش پیدا میکنند. محبوبیت فوتبال دستی در جهان در حال گسترش است و این بازی هر ساله ورزشکاران بیشتری را به خود جذب میکند.

حائز اهمیت است که فوتبال دستی خریداری شده باید دارای استاندارد ها و اصول لازم برای بازی باشد تا بازی با کیفیت بالا و بصورت حرفه ای انجام گیرد.

فوتبال دستی هایی که امروزه در مسابقات حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرند معمولا یکی از چهار نوع زیر میباشند:

  • تورنادو
  • لئونارد
  • گارلندو
  • بونزینی

در مسابقات جهانی این بازی که سالی یکبار برگزار میگردند، ورزشکاران از کشورهای مختلف به رقابت میپردازند تا نام کشور خود را به عنوان برنده مسابقات اثبات کنند.

در ایالات متحده اغلب ، مسابقات با میزهای تورنادو انجام میگیرند. این مسابقات بسیار هیجان انگیز اند و بصورت تیم های تک نفره اجرا میگردند. شرکت کنندگان از سراسر جهان برای رقابت در این مسابقه حضور پیدا میکنند.

درباره قوانین مسابقات فوتبال دستی بدانیم
بازی فوتبال دستی

دستیابی به مقام قهرمان قهرمانان کار ساده ای نیست و نیاز به تمرین و مهارت بالا در فوتبال دستی دارد. در سال 2013 در مسابقات دالاس آمریکا ، تونی اسپروتمن و در سال 2015 بازیکنان اتریشی یعنی پت و کوین‌ هاندستورفر به مقام قهرمانی این مسابقات نایل شدند.

اگر فردی علاقه داشته باشد که این بازی را بصورت حرفه ای انجام دهد و در آن به مهارت بالایی برسد و یا تمایل داشته باشد که در مسابقات فوتبال دستی شرکت کند باید با قوانین این بازی آشنایی داشته باشد ، در ادامه این مطلب به شرح این قوانین پرداخته میشود:

هر مسابقه سه ست 5 گله میباشد و برنده هر ست شخص یا تیمی است که زودتر به پنج گل برسد. هر برد دارای یک امتیاز است و در نهایت برنده رقابت تیمی است که امتیاز بیشتری کسب کرده باشد.

بازی با پرتاب سکه آغاز میگردد و برنده سکه میتواند سمت میز یا توپ شروع بازی را انتخاب نماید.

شروع کننده بازی توپ را در زیر آدمک میانی پنج آدمکی قرار میدهد و پس از گرفتن تاییدیه آماده بودن حریف، بازی را آغاز میکند.

در صورتی که یکی از ورزشکاران باعث شوند توپ به بیرون محوطه بازی پرتاب شود باید حریف آن ها ، توپ را زیر میله دو آدمکی خود قرار داده و بازی را شروع کند.

در هر ست دو تایم اوت برای هر تیم قابل استفاده است. هر تایم اوت میتواند حداکثر 30 ثانیه به طول انجامد. در جریان بازی زمانی یک تیم میتواند در خواست تایم اوت دهد که مالکیت توپ را در اختیار داشته باشد یا توپ خارج از بازی باشد.

بعد از پایان هر بازی ، ورزشکاران هر تیم جای خود را عوض میکنند.
در بازی احترام به داور از ضروریات لازم الجرا میباشد. در صورتی که یک تیم سه خطا دریافت کند داور میتواند یک ضربه پنالتی به تیم حریف بدهد.

گاهی اوقات پیش می آید که توپ وارد گل شود و به زمین باز گردد ، در این صورت گل محاسبه میشود و قابل قبول است.

بازیکنان با هر میله و آدمکی گلی را به ثمر برسانند موردی ندارد و گل قابل قبول است.

در حالت توپ مرده که اطلاحی است برای مواقعی که توپ در جایی قرار میگیرد که هیچ یک از بازیکنان نتوانند به توپ ضربه بزنند بازیکنی که توپ به دروازه اش نزدیک تر است توپ را برداشته و زیر میله دو آدمکی سمت خود قرار داده و بازی را شروع میکند.

هیچ یک از بازیکنان حق شروع بازی را قبل از اعلام حاضر بودن حریف ندارند و همچنین هیچ یک حق تکان دادن بی مورد میله ها یا میز یا هر اقدام دیگری که منجر به پرت شدن حواس حریف شود را ندارند . اقداماتی مانند وارد کردن دست به زمین در حال بازی هم خطا میباشد.

چرخش میله های فوتبال دستی که بیشتر در مبتدیان یا کودکان دیده میشود در بازی حرفه ای خطا محسوب میشود و بازیکنان حق چرخش بیش از 360 درجه را ندارند. چرخش بیش از اندازه نه تنها منجر به بهبود بازی نمیگردد تمرکز و مهارت شما را هم کاهش میدهد.

قوانین مسابقات فوتبال دستی
قوانین مسابقات فوتبال دستی

در این مقاله سعی داشتیم به آموزش بخشی از قوانین مسابقات فوتبال دستی بپردازیم، همچنین میتوانید برای خرید فوتبال دستی و میز تنیس به فروشگاه سایت فراز اسپرت سری بزنید.