مقدمه:

در مقالات قبلی انواع دستگاه های ورزشی موثر بر فرم دهی سریع و کاهش وزن معرفی شدند. همچنین درباره دستگاه ورزشی تردمیل، دوچرخه ثابت و اسکی فضایی به صورت اختصاصی مطالبی ارائه شده است.

معرفی:

در این مطلب سعی داریم تا دستگاه ورزشی جدید  و موثری را معرفی کنیم که تاثیر آن کمتر از وسایل دیگر نیست. دستگاه پله که یکی از ورزش های هوازی محسوب میشود، با وجود اینکه تازه به بازار عرضه شده طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. این وسیله بالا رفتن از پله را شبیه سازی میکند و برای سلامتی بسیار مفید است. هم زمان با ورود این دستگاه پله نوردی به بازار و عرصه تجهیزات ورزشی به علت استقبال بالای مردم، این دستگاه در گروه محبوب ترین و پر طرفدارترین تجهیزات ورزشی باشگاهی و همچنین خانگی قرار گرفت. از میان مدل های آن، مدل های متحرک طرفداران بیشتری دارند و شبیه پله های برقی هستند.

این وسیله به علت تاثیر زیادی که بر روی شکل دهی بدن دارد بیشتر مورد توجه بانوان قرار گرفته و البته ناگفته نماند ورزشکاران رشته های اسکی، کوهنوردی، راه پیمایی، دو و … هم تمرین های بسیاری با این دستگاه انجام میدهند. به علت کالری سوزی بالایی که دارد جایگزین مناسبی برای دویدن و راه پیمایی کردن است و به خوبی این فعالیت ها را شبیه سازی میکند.

به طور کلی دستگاه هایی که آرام و با فشار زیاد حرکت میکنند منجر به افزایش حجم عضلات میشوند. برای کاهش حجم عضلات و چربی سوزی بهتر است حرکات تمرینی ورزشی خود را با سرعت انجام دهید. کار با دستگاه پله برای تازه کار ها سخت است و برای شروع تمرینات ورزشی بهتر است با دستگاه هایی نظیر دوچرخه و تردمیل شروع کنند زیرا بیشتر از 5 دقیقه نمیتوانند با این وسیله کار کنند. پیشنهاد میشود پس از چند روز تمرین و افزایش قدرت و توان بدن، کم کم با دستگاه پله شروع به تمرین کنید تا به عضلات پای تان آسیبی وارد نشود.

نحوه کار با دستگاه پله:

برای اینکه کالری سوزی داشته باشید و نتیجه مناسبی از تمرین با وسایل ورزشی بگیرید باید نحوه درست تمرین با آن ها را بشناسید. تمرین اشتباه نه تنها نتیجه ای ندارد بلکه ممکن است منجر به آسیب به عضلات بدن شما شود. در ادامه نحوه ی صحیح کار با دستگاه پله را شرح خواهیم داد:

قدم اول : روی دستگاه بایستید.

قدم دوم: با توجه به سن و وزن خود ، گزینه های دستگاه را که بر روی نمایشگر نشان داده  میشود تنظیم کنید. یک سری تنظیمات پیش فرض هم وجود دارد که میتوانید ان ها را انتخاب کنید اما برای اینکه بتوانید میزان کالری سوزی خود را بر روی نمایشگر مشاهده کنید حتما  سن و وزن خود را وارد کنید.

قدم سوم: پا های خود را آرام  و با ریتمی هماهنگ و یکنواخت بالا و پایین ببرید به شکلی که پدال پایین بیاید ولی به زمین نخورد.

عضلات درگیر در پله نوردی :

بیشترین تاثیر این وسیله بر روی عضلات پا میباشد و باعث تقویت این عضلات(گلوتئال، همسترینگ و چهار سر ران) میشود. عضله چهار سر ران اصلی ، بیشترین تاثیر را از این دستگاه میپذیرد و تمرکز دستگاه بیشتر روی این عضله قرار دارد.