راکت پینگ پنگ ساخته شده از چوب و با لمینت پوشیده می شود، و توسط لاستیک دو طرف راکت تنیس روی میز را می پوشانند.

به راکت پینگ پنگ در کشور آمریکا paddle گفته می شود، ولی در آسیا و اروپا به آن bat میگویند، ولی اگر بخواهید نام رسمی که ITTF انتخاب کرده است را بدانید به اصطلاح راکت نام گذاری شده است.

انواع راکت پینگ پنگ

چنانچه قصد خرید یک راکت تنیس روی میز را دارید لازم است با انواع آن آشنا شوید.

راکت تنیس روی میز در سه نوع مختلف موجود است:

  • دفاعی
  • تهاجمی
  • همه جانبه

انواعی که ذکر شده است بر طبق:

  • درجه بندی کنترل
  • سختی
  • چرخش
  • سرعت

دسته بندی و تقسیم میشوند.

در راکت های دفاعی تیغه های راکت کنترل را به سرعت ترجیح داده، در حالی که در راکت های تهاجمی سرعت بر کنترل را ترجیح میدهند.

در راکت های چرخشی نیز هم سرعت هم کنترل تحت نظر می باشد.

هر کدام از این مدل ها جهت بازی خاصی طراحی شده اند مثلا مدل دفاعی، نسبت به سایر مدل ها سبک تر و نازک تر بوده به این معنی که حمل و کنترل آن آسان تر می باشد ولی کمی کندتر از راکت های تهاجمی بوده و جهت قدرت و سرعت بالاتری طراحی شده است.

اجزای راکت تنیس روی میز

راکت پینگ پنگ از 4 جزء تشکیل شده است:

  1. تیغه (چوب راکت)
  2. اسفنج
  3. لاستیک (رویه راکت)

مواد مورد استفاده در ساخت راکت تنیس روی میز و کیفیت مواد آن بر جزء جزء نحوه بازی یک بازیکن تاثیر گذار خواهد بود.

برای راکت هایی که تهیه خواهید کرد چندین انتخاب دارید، میتوانید راکتی انتخاب کنید که تیغه و لاستیک داشته ولی اسفنج ندارد، یا میتوانید راکتی را انتخاب کرده که کاملا از چوب باشد و یا از پلاستیک ساخته شده باشد.

اما در صورتی که میخواهید یک بازی با کیفیت را تجربه کنید توصیه میشود به دنبال این مدل از راکت ها نباشید، زیرا این ها فقط برای بازی های افراد مبتدی طراحی میشوند که انتظار بازی حرفه ای نخواهند داشت.

اگز میخواهید یک راکت پینگ پنگ انتخاب کنید میتوانید به دنبال گذینه های دیگری از جمله راکت های سفارشی و از پیش ساخته شده نیز بروید.

این راکت های سفارشی به بازیکن کمک میکند که لاستیک، تیغه و یا اسفنج را به سلیقه خود انتخاب نمایند و راکت های از پیش ساخته شده برای اشخاص مبتدی نیز بسیار مناسب می باشد.

رتبه بندی راکت پینگ پنگ

سازندگان راکت برای جنبه های گوناگونی راکت تنیس روی میز را رتبه بندی می نمایند.

  • سرعت
  • چرخش
  • کنترل
  • سختی

هر سازنده ای برای ساخت از مقیاس های مختلفی استفاده میکند که برای رتبه بندی سرعت یک راکت تنیس باید برند های ساخت را نیز مد نظر قراردهیم.

این رتبه بندی ها نسبت به تیغه، اسفنج و راکت تنیس تعیین خواهند شد.

بعضی از این مدل ها از علامت های منفی و مثبت برای ارائه دادن لایه های دیگر تمایز کمک میگیرند برای مثال: تیغه OFF- و یا تیغه OFF+ که تیغه اول نسبت به دومی تهاجمی تر می باشد.

راکت پینگ پنگ
راکت پینگ پنگ

بازیکنان تنیس روی میز

بازیکنان پینگ پنگ اکثرا به مدل راکت تنیس اهمیتی نمیدهند و برایشان مهم این است تا زمانی که یک راکت کهنه نشده است از آن برای بازی کردن استفاده کنند.

اما بازیکن هایی که بهبود بازی شان و حرفه ای بودن برایشان مهم است از میان تمامی مدل های راکت تنیس میخواهند یک راکت حرفه ای را انتخاب کنند تا نتایج مطلوبی در بازی و در موقع ضربه زدن به توپ پینگ پنگ کسب نمایند.

بازیکنان مبتدی همواره راکت های آماده بر روی میز تنیس را انتخاب میکنند که صرفا میتوان گفت انتخاب بدی نیست، زیرا برای یک بازیکن غیر حرفه ای شناختن و تشخیص یک راکت پینگ پنگ حرفه ای و با کیفیت که چوب بسیار مناسبی داشته باشد و از رویه متناسب بهره برده باشد کمی سخت بوده و نیاز به علم و دانش در این زمینه دارد.

ولی در بازی بازیکنان حرفه ای و انتخاب راکت آنان مسئله این چنین است که میخواهند با توجه به مدل بازی خود راکت خود را نیز انتخاب نمایند، رویه راکت تنیس روی میز با در نظر داشتن اینکه بازیکن بازی دفاعی دارد و یا میخواهد یک بازی تهاجمی را تجربه نماید متفاوت خواهد بود.

برای انتخاب راکت پینگ پنگ آماده بر روی میز تنیس، اندازه ضخامت لاستیک رویه راکت که به دسته راکت چسبیده است و همچنین جنس و سبکی و راحتی چوب دسته راکت بسیار حائز اهمیت می باشد، که این مطلب باید کاملا مورد بررسی تخصصی قرار گرفته و تعیین شود میزان کنترل توپ به واسطه راکت پینگ پنگ چقدر بوده و کیفیت محصول مورد بحث قرار گیرد.

جمع بندی

شما میتوانید برای خرید میز تنیس و یا فوتبال دستی به قسمت فروشگاه سایت فراز اسپرت مراجعه کرده و از محصولات دیدن فرمایید.