یکی از دستگاه های پرکاربرد در سالن های ورزشی، دستگاه اسکی فضایی( الپتیکال) است که به آن تمرین دهنده متقاطع، تمرین دهنده ورزشی، تمرین دهنده بیضی شکل و مربی پله هم میگویند.

این وسیله به عنوان دستگاهی که کالری سوزی بالایی دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته و برای افرادی که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند، مناسبترین گزینه است.

الپتیکال امروزه در میان مردم بیشتر شناخته شده و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. همانند تردمیل و دوچرخه ثابت، این وسیله هم در منازل مردم راه خود را باز کرده است و حتی میتوان گفت عده زیادی این وسیله را جایگزین لوازم ورزشی خود میکنند زیرا ترکیبی از پیاده روی، دوچرخه سواری و اسکی است بنابراین با داشتن این وسیله پرکاربرد میتوان تمرین هایی بیشتری انجام داد و فضای کمتری را هم از محیط اشغال کرد.

اسکی فضایی ها بسیار پرکاربرد برای فیتنس و تمرین های هوازی هستند. هنگام کار با آن ها عضلات بدن در برابر تمرینات طولانی با شدت کم قرار میگیرند که چربی سوزی بالایی دارد و منجر به بهبود عملکرد قلب و ریه (سیستم تنفس) میشود.

همان طور که بیان شد، برای کاهش وزن هم بسیار مناسب است و چربی سوزی بالایی دارد.

محل قرارگیری پا ها و دست ها بر روی این وسیله به گونه ای است که موجب میشود بدن در وضعیت آمادگی جسمانی قرار بگیرد، بنابراین باعث تقویت آمادگی جسمانی  بدن میشود همچنین به زیبایی اندام کمک میکند.

انواع اسکی فضایی (الپتیکال):

همانند دیگر لوازم ورزشی این دستگاه هم امروزه در انواع مختلفی به بازار ارائه شده است از جمله مدل های آن ها :

دسته ثابت

دسته محرک

پدال مستقل

پدال وابسته

پدال معکوس

شیب دار   میباشند.

اسکی فضایی دسته ثابت:

الپتیکال های دسته ثابت، دستگاه هایی هستند که بیشتر تمرین روی پا ها (نیم تنه پایین) صورت میگیرد و دست ها فقط برای حفظ تعادل دسته ها را نگه میدارند. به این گونه مدل ها کراس ترینر هم میگویند.

الپتیکال دسته متحرک:

در مدل هایی که دسته محرک دارند ، دسته ها معمولا در مرکز یا جلو قرار میگیرد. تفاوت میان محل قرار گیری دسته ها در آن است که وقتی دسته ها در مرکز قرار میگرند، وزن بدن در مرکز جمع میشود و تعادل بیشتر است درنتیجه حرکات به نرمی انجام میشوند اما در حالتی که دسته ها در جلو قرار میگیرند، وزن بدن در جلوی دستگاه جمع میشود و تعادل کمتر است، درنتیجه حرکات و تمارین ورزشی سخت تر انجام میشوند.

الپتیکال پدال وابسته:

در این نوع از دوچرخه های اسکی فضایی ، حرکت پدال ها به یکدیگر وابسته است و هنگامی که یک پا به پدال فشار می آورد، پدال با جلو رفتن خود به پدال دیگر نیرو وارد میکند و این حرکت وابسته، کار را برای ورزشکار راحت تر میکند و فشار کمتری به مفاصل وارد میشود.

الپتیکال پدال مستقل:

این نوع از اسکی فضایی ها بر خلاف مورد قبلی، فشار بیشتری به مفاصل وارد میکنند و تمرین با آن ها سخت تر است زیرا حرکت پدال ها از یکدیگر مستقل بوده و باید هر پا بصورت جداگانه به پدال نیرو وارد کند تا به حرکت در آید.

الپتیکال دارای قابلیت پدال معکوس:

آن دسته از مدل هایی که این امکان را فراهم میسازند تا ورزشکار بصورت معکوس هم بتواند پدال بزند این امکان را به او میدهند که سخت تر و شدید تر تمرین کند. این روش بیشترین تاثیر را روی عضلات عقب ران دارد و موجب تقویت این عضلات میشود.

اگر ورزشکار تمایل داشته باشد که سخت تمرین کند، به سرعت بدن خود را تقویت کند و ماهیچه و عضلات خود را بیشتر درگیر کند به عبارت دیگر حرفه ای تر و با هدف تقویت سریع عضلات کار کند ، این نوع از الپتیکال ها میتواند گزینه مناسبی باشد.

الپتیکال های شیب دار:

دستگاه های اسکی فضایی شیب دار نوع دیگری از این دوچرخه های اسکی فضایی هستند با این تفاوت که این قابلیت را دارند که در شیب های مختلف تنظیم شوند و به فرد امکان تمرین در شیب های متفاوت را میدهند. واضح است که هر چه میزان شیب بیشتر میشود تمرین هم سخت تر میشود، فشار بیشتری به عضلات وارد میشود و ورزشکار میتواند حرفه ای تر به تمرین و فعالیت بپردازد.